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An Analysis on Humor Expression in Internet Banner Advertising

인터넷 배너광고의 유머 표현 분석

  • 박상진 (건양대학교 시각디자인학과)
  • Received : 2010.11.17
  • Accepted : 2010.12.30
  • Published : 2011.02.28

Abstract

As the Internet market develops and grows, the Internet advertising has emerged as a critical medium of advertisement and become important in a modern society. In addition, the Internet advertising is more fascinating and attractive than other media in terms of diversity and absorption. In the Internet banner advertising, for example, various expression methods which attract attention from users have been more than just visual advertisement, arousing curiosity and interest. Especially, humorous expressions in the Internet banner advertising have brought a new paradigm to advertising market. Therefore, this paper has investigated the patterns of humorous expressions in banner advertising and analyzed the related case studies to make a contribution to the effective production of the Internet banner advertising, which induces user awareness and selection. For this, it has been attempted to analyze humorous patterns and involvement that are found in humorous banner advertisings such as CIA Athletica, Panadol, Toy & Stok, Adidas and Lipton among the banners which have relatively high preference in Banner blogs.

인터넷 시장의 규모가 변화와 발전을 거듭하면서 인터넷 광고는 현대 사회의 중요한 매체로 인식되고 있으며 비중도 매우 높아지고 있다. 또한 인터넷 광고의 다양성과 흡입력은 다른 매체와 비교해서 매력적인 요소도 가지고 있다. 인터넷 배너광고에서 사용자의 관심을 유발하는 다양한 표현 방법은 시각적인 형태를 넘어서 호기심과 흥미를 유도하는 공감적인 형태로 진화하고 있다. 특히 인터넷 배너광고 속에서의 유머러스한 표현은 광고 시장에 새로운 패러다임을 가져 왔다. 이에 본 연구에서는 변화하고 있는 배너 광고의 유머 표현의 유형을 살펴보고 그것과 관련된 사례를 분석해 봄으로서 사용자의 인지와 선택을 유도하는 효과적인 인터넷 배너광고 제작에 도움이 되고자 한다. 본 연구를 위해 Bannerblog 사이트에서 선호도가 비교적 높은 배너광고 중 유머스러운 표현으로 만들어진 광고 CIA Athletica, Panadol, Toy & Stok, Adidas, Lipton 등에 나타난 유머적 유형과 유머적 관여도를 분석하고자 한다.

Keywords

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