DOI QR코드

DOI QR Code

Emotion Communication through MotionTypography Based on Movement Analysis

모션타이포그래피의 움직임을 통한 감성전달

  • 손민정 (한양여자대학교 컴퓨터정보과) ;
  • 이현주 (연세대학교 생활디자인학과)
  • Received : 2011.11.22
  • Accepted : 2011.12.16
  • Published : 2011.12.31

Abstract

MotionTypography is crucial to effective emotional communication in digital society. In this paper, I study movements to represent emotion using motiontypography and approach two goals: First to define an emotional measure by means of emotion assesses by the public, Second to research image characteristics corresponding to movements. In this dissertation, we collect emotional words by literature and experimental surveys and extract representative emotional words using KJ method and clustering analysis. The results of research, the emotional axes selected for motiontypography represent 'calm to active' and 'soft to stiff', the viewers feel a specific emotional state from some movements of motiontypography. If, we investigate the relationship of motiontypographic visual elements with emotional words are achieved together, I think it will serve as a motiontypographic guideline that enables helping the public to easily produce motiontypography.

모션타이포그래피는 디지털사회가 요구하는 감성적인 커뮤니케이션에 효과적인 수단으로 활용될 수 있는 요체가 된다. 이에 따라 본 연구에서는 모션타이포그래피로 감성을 표현하기 위하여 움직임의 특성을 연구하는 것을 목적으로 사용자 감성평가를 통해 모션타이포그래피의 감성척도를 구성하고 움직임에 대한 이미지 분포를 파악하였다. 본 연구는 문헌연구와 실험조사를 통하여 감성어휘를 수집하였고 KJ법과 클러스터 분석법으로 대표어휘를 추출하였다. 연구 결과, '차분한-활동적인', '부드러운-딱딱한' 축으로 구성된 모션타이포그래피 감성척도 공간을 구성하였으며, 모션타이포그래피의 움직임은 사용자에게 특정한 감성반응을 유발한다는 것을 알 수 있었다. 향후에 본 논문의 결과와 함께 감성어휘별 시각 요소의 특성을 도출한다면 일반인도 비교적 손쉽게 모션타이포그래피를 제작할 수 있는 가이드라인이 제시될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 이구형, "감성과 감정의 이해를 통한 감성의 체계적 측정 평가", 감성학회, Vol.1, 1998.
  2. 사토 쿠니오 외 1인, "감성마케팅: 五感을 디자인 한다", 서울그린비. 1998.
  3. 석수선. "타이포그래피의 차원 변이에 관한 연구". 석사학위논문. 연세대학교 영상대학원 영상디자인학과, 2005.
  4. 홍은정. "사용자 감성을 기반으로 하는 On-Line상의 타이포그래피 사용에 관한 연구". HCI 학회지, 2000.
  5. 이노우에 카츠오."디자인과 감성". 유니버셜 디자인연구센타, 2005.
  6. Arnheim, Rudolf. Art and Visual perception : a psychology of the creative eye. New ed. Berkeley, Calif. : University of California Press, 2004.

Cited by

  1. A Study on How To Design Cultural and Artistic Contents to Spread Korean Food Culture vol.21, pp.6, 2011, https://doi.org/10.9728/dcs.2020.21.6.1049