초록
인공지능(AI : Artificial Intelligence)은 지능을 만들 수 있는 방법론이나 실현 가능성 등을 연구하는 컴퓨터 공학 및 정보기술과학 분야이다. 오델로(Othello) 게임은 다른 게임에 비해 규칙이 간단하며 $8{\times}8$인 제한적인 공간에서 이루어지기 때문에 AI로 제작되는 사례가 많다. 기존의 알고리즘은 추후에 발생하는 모든 경우의 수를 탐색하거나 룰을 이용하여 처리하기 때문에 처리시간이 오래 걸리며 새로운 상황에 대처하는데 효율적이지 않다. 본 연구에서는 이런 단점을 보안하고자 오델로 게임에 AI의 한 분야인 사례기반추론(CBR : Case-based Reasoning)알고리즘을 도입한다. CBR알고리즘 이란 주어진 문제를 해결하기 위해 과거에 있었던 유사한 문제를 검색하여 상황에 맞는 해결방법을 제시하는 방식을 의미한다. 지금까지 오델로 게임에 여러가지 AI기술을 이용하였으나 CBR알고리즘을 적용한 사례가 없었다. 본 연구에서는 CBR알고리즘을 오델로 게임에 적용하여 보다 빠른 연산속도로 다음 작업을 처리할 수 있으며 기존의 사례가 충분할 때는 새로운 상황에 효율적으로 대처할 수 있을 뿐 아니라 사용자로 하여금 보다 어려운 오델로 게임을 만들 수 있는 시스템을 제안한다.
AI(Artificial Intelligence) refers to the area of computer engineering and IT technology that focuses on the methodology and creation of intelligent agents. The Othello game is often produced with AI, since it is played with relatively simple rules on a board and on a limited space of 8 rows and 8 columns. Previous algorithms take longer time than desirable and often fail to face new circumstances, as they search for all the possible cases and rules. In order to solve this crucial weakness, we propose that a CBR algorithm be applied to Orthello. Case-Based Reasoning(CBR), is the process of solving new problems based on the solutions of the past similar problems. We can apply this process to Othello and expedite the process of computer reasoning for a solution to new cases based on the data from accumulated past cases. Then, these new solutions are dynamically added to the set of past cases so that it becomes harder for players(users) to be able to read the pattern. The proposed system in which a CBR algorithm is applied to the Othello game makes the computation process faster and the game harder to play.