DOI QR코드

DOI QR Code

Timing Synchronization for film scoring

영상음악 제작을 위한 Timing Synchronization

  • 박병규 (경기대학교 전자디지털음악학과)
  • Received : 2011.05.18
  • Accepted : 2011.06.10
  • Published : 2011.06.30

Abstract

This study deals with Timing Synchronization of motion picture and music in film music's physical point of view. Timing Synchronization appears by using Click Track, which calculates time of picture and location of bar. We also can find Hit, the emphasis point of music, by computation Frame Per Beat and estimate the location of note per time. Hit can be placed at upbeat, but, because of music's characteristic, it is more convenient to composer when it's placed at downbeat. Therefore, this study suggests three methods to sync the music and picture. First of all, sync through time conversion, second of all, sync through tempo conversion, and lastly, there is way to sync through offset. These each methods have their pros and cons, so choice should be made based on the music's natural flow.

본 연구에서는 영상음악의 물리적 관점에서 영상과 음악의 시간일치를 살펴보고 있다. 시간일치는 클릭트랙을 활용하여 영상의 시간과 음악의 마디 위치를 수학적 계산에 의해 나타내게 되는데, 음악적 강조지점인 Hit의 위치는 박자 당 프레임 수(FPB)를 산출하여 시간대별 음표의 위치를 가늠함으로써 찾아 낼 수 있다. Hit은 여린박에 위치 할 수 있으며, 음악의 특성상 센박에 위치하는 것이 작곡가에게 더욱 편리하기 때문에 본 연구에서는 음악과 영상 싱크를 위한 세 가지 방법을 제안한다. 첫째는 박자변환을 통한 싱크, 둘째는 템포변환을 통한 싱크이며, 마지막으로 오프셋을 통한 싱크 방법이 있다. 이 방법들은 각기 장단점이 있으므로, 이들 싱크의 선택 문제는 음악의 자연스러운 흐름을 기초로 판단해야 한다.

Keywords

References

  1. Donnelly, Kevin J., Film Music: Critical Approaches, Continuum, 2001
  2. Lack, Russell, Twenty Four Frames Under: A Buried History of Film Music, Quartet Books, 1997.
  3. Gorbman, Claudia, Unheard Melodies: Narrative Film Music, British Film Institute 1987.
  4. Rona, J., The Reel World: Scoring for Pictures, Backbeat Books, 2000.
  5. Manvell, Roger, The Technique of Film Music, Focal Press, 1971.
  6. Hagen, Earle, Advanced techniques for film scoring, Alfred Music Publishing, 1990.
  7. Darby, W. & Du Bois, J., American Film Music, McFarland and Co., 1990.
  8. Chion, Michel, AudioVision: Sound on Screen, Columbia University, 1994.