Effect of a Service Employee's Personality on Job Fit and Customer Orientation in Food Service Business

외식기업 서비스 종사원의 성격요인이 직무적합도와 고객지향성에 미치는 영향

  • 김영훈 (동의대학교 외식산업경영학과)
  • Received : 2011.09.24
  • Accepted : 2011.12.17
  • Published : 2011.12.31

Abstract

This research aims to analyze the effects of a service employee's personality on job fit and customer orientation in food service business. Based on total 164 samples obtained from an empirical research for service employees who engage in food service business, the findings of the research are as follows. First, the service employee's personality consists of extroversion, neuroticism, agreeableness, conscientiousness and intelligence. Second, the service employee's job fit is affected by agreeableness, conscientiousness and intelligence of a service employee. Third, the service employee's extroversion, agreeableness, conscientiousness and intelligence significantly affect the service employee's customer orientation. Fourth, the service employee's customer orientation is affected by job fit. Based on the findings of this research, service employee's personality affect job fit and customer orientation.

본 연구의 연구목적은 외식기업 서비스종사자의 성격요인이 직무적합도와 고객지향성에 미치는 영향관계를 확인하는 것이다. 실증분석을 위해 164명의 외식기업 서비스종사자 설문조사 자료를 토대로 진행된 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 외식기업 서비스종사원의 성격요인은 5가지 요인; 신경성, 외향성, 호감성, 성실성, 이지성 등으로 확인되었다. 둘째, 외식기업 서비스종사원의 직무적합도에 영향을 미치는 성격요인은 호감성, 성실성, 이지성 등의 3 가지 성격요인으로 확인되었다. 셋째, 외식기업 서비스종사원의 직무적합도는 고객지향성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 외식기업 서비스종사원 성격요인 중 외향성, 호감성, 성실성, 이지성 등의 4 가지 성격요인이 고객지향성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords