Acknowledgement
Supported by : 산학협동재단
Republic of Korea is small nation that is comprised of 0.7% of the world population and occupying just 0.07% of the world territory. Despite this, Republic of Korea once again proved herself to be as the world's major economic powerhouse by becoming the world's 7th largest exporter in 2010. However, the reality is that Republic of Korea is still significantly concerned about the volatile economic nature and anxiety that is spread across the globe since the global depression that began at the end of 2008 and the financial crisis that has been threatening the Euro-Zone recently. This has resulted in the nation reaching the limitation in significant economic growth and limited creation of jobs within the nation and due to such circumstances, the nation is becoming more aware of the fact that she needs to pay more attention on the service sector and service exports if she was to see a more positive economic outlook in the upcoming future. This research is aimed to analyse the cost that is associated with the service export sector, by examining a number of enterprises in relation to the MICE(Meeting Incentives Convention Exhibition) industry which certainly has both direct and indirect influences on the service exports of the nation Further, the prime goal of the research is to encourage the SMEs of Korea, who have substandard experience associated to foreign exports, to intensify and increase service exports and also the goal extends to the degree to suggest appropriate assistance measures to aid these enterprises to achieve such goals. This research is fundamentally designed and based on the literature research associated with the MICE industry and also, this research is premeditated through the analysis of the case of exports to Vietnam. As the result of research, it has been found out that SMEs in the MICE industry and those of in service export sector are reluctant or even feel insecure to attempt any kind of export of their services mainly due to; the lack of foreign market information and also the lack of experience associated with service exports. Furthermore, it has also been revealed that the difficulty to estimate the validity and profitability of service the export is a significant factor withholding those enterprises from attempting any service export to the foreign markets. Henceforth, in order to aid and stimulate service export to the foreign markets by these SMEs (including those in association with the MICE industry), it is imperative to prepare an one-stop service export assistance program which would provide the information associated with marketing, law and legislation, taxation system and financial area in regard to the global markets.
한국은 세계에서 0.7%의 인구와 0.07%의 국토면적을 차지하는 체형이 작은 나라이다. 그럼에도 불구하고 2010년 한국의 수출은 세계 순위 7위를 달성하여 무역강소국의 지위를 다시 한 번 입증하게 되었다. 그러나 한국은 2008년 하반기부터 시작된 미국발 금융위기와 2010년부터 시작된 유럽 재정위기로 인한 글로별 경기침체에 복합적으로 종속되어 있는 고민을 떨쳐버리지 못하고 있는 실정이다. 결국 성장과 고용창출의 한계에 직면하면서 서비스산업의 발전과 동시에 서비스수출의 중요성이 재차 강조되고 있는 상황이다. 본 연구는 이와 같은 국내외적 경제무역 환경에서 서비스수출에 직간접적으로 기여할 수 있는 MICE 산업 관련 중소기업의 사례를 통하여 서비스 부문의 수출원가에 대한 분석을 시도한 것이다. 이를 통해 해외 수출경험이 많지 않은 한국의 중소기업들에게 서비스수출을 증대시킬 수 있도록 동기를 부여하고 제반 정책적 지원책을 강구할 수 있도록 대안을 모색하는 데에 연구의 목적을 두고 있다. 본 연구는 기본적으로 MICE 산업에 관련된 문헌연구와 이 분야 중소기업의 베트남 수출사례를 분석하는 방법론으로 설계하였다. 연구의 결과 MICE 산업 분야를 포함한 서비스수출 중소기업은 해외시장 진출경험과 정보의 취약점으로 말미암아 수출시도를 망설이거나 불안해하고 있는 실정임을 알 수 있었다. 또한 서비스수출로 인한 사업의 타당성 여부를 판단하기 곤란한 접도 중소기업 서비스수출 활성화를 저해하는 요인으로 나타났다. 따라서 MICE 관련 산업을 포함한 중소기업의 서비스수출을 돕기 위해서는 글로별 시장에 대한 마케팅, 법률정보, 세제 및 금융 부문 등을 망라하는 one-stop 형식의 중소기업 서비스수출 지원정책을 체계적으로 준비해야 할 것이다.
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