Web-based Interactive Applications and System to Motivate the Rehabilitation of the Brain Disease Patients

뇌질환 환자의 재활 동기 증진을 위한 웹 기반의 상호 작용형 애플리케이션 및 시스템

  • So, Seong-Seok (Dept. of Healthcare Engineering, Chonbuk National University) ;
  • Ryu, Mun-Ho (Div. of Biomedical Engineering and Research Center for the Healthcare and Welfare Instrument for the Aged, Chonbuk National University) ;
  • Yang, Yoon-Seok (Div. of Biomedical Engineering and Research Center for the Healthcare and Welfare Instrument for the Aged, Chonbuk National University)
  • 소성석 (전북대학교 헬스케어공학과) ;
  • 유문호 (전북대학교 바이오메디컬 공학부, 고령친화복지기기 연구센터) ;
  • 양윤석 (전북대학교 바이오메디컬 공학부, 고령친화복지기기 연구센터)
  • Received : 2011.02.14
  • Accepted : 2011.03.07
  • Published : 2011.03.25

Abstract

The rapid growth of the older population and the decrease in the ages of patients suffering from brain diseases yield desperate demands for social rehabilitation methods to help the brain disease patients to come back to their society. This study developed a prototype of an web-based interactive applications and system to motivate the rehabilitation of the brain disease patients by increasing self accomplishment, and strong willingness to recover. For easy access and dynamic interactions, we utilized various programing languages and authoring tools compatible with Web 2.0 environment. The developed system does not need installation of any dedicated software. It provides an open platform in which many useful interactive applications are easily integrated. It will be extended to a system which provide advanced rehabilitation for brain disease patient and the elderly.

최근 고령 인구의 증가와 뇌질환의 발생 연령 감소 등을 볼 때에 기존의 물리적인 재활 치료와 더불어 사회로의 건강한 복귀를 돕기 위한 보다 총체적인 방법이 절실히 요구된다. 본 연구에서는 후유 장애 극복 과정에서 가장 중요한 성취감, 자발적인 의지 형성 등의 동기 부여를 위한 방법으로서 웹 기반 상호 작용형 애플리케이션 및 시스템을 제안하고 이의 프로토타입을 개발하였다. 웹 환경에서의 접근성 향상과 역동적인 상호 작용을 위하여 웹 2.0 환경에서 사용가능한 개발 언어와 저작도구들을 이용하여 개발을 진행하였다. 개발된 프로토타입 시스템은 사용자 측에서 별도의 전용 프로그램 설치 없이 웹 브라우저 기반으로 손쉽게 이용이 가능하며, 다양한 형태의 상호 작용형 컨텐츠가 접목될 수 있는 개방적인 기반을 제공하고 있다. 향후 재활 및 고령자 케어를 위한 전문 애플리케이션 개발을 통해 통합적 치료의 도구로서 체계화될 계획이다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 교육과학기술부

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