The Structural Relationship among Self-Regulated Learning, Social Presence, Learning Flow, Satisfaction in Cyber Education utilizing Electronic Media

전자매체를 활용한 사이버수업에서 자기조절학습능력, 사회적 실재감, 학습몰입, 만족도 간의 구조적 관계 규명

  • Joo, Young-Ju (Dept. of Educational Technology, Ewha Womans University) ;
  • Chung, Ae-Kyung (Dept. of Digital Broadcasting and Media, Dong Seoul University) ;
  • Yi, Sang-Hoi (Dept. of Digital Electronics, Dong Seoul University) ;
  • Kim, Sun-Hee (Dept. of Educational Technology, Ewha Womans University)
  • 주영주 (이화여자대학교 교육공학과) ;
  • 정애경 (동서울대학 디지털방송미디어과) ;
  • 이상회 (동서울대학 디지털전자과) ;
  • 김선희 (이화여자대학교 교육공학과)
  • Received : 2011.03.30
  • Accepted : 2011.06.15
  • Published : 2011.06.25

Abstract

The purpose of the present study is to examine the causal relationship among self-regulated learning, social presence, learning flow and satisfaction in cyber education utilizing electronic media. For this study, 304 students at W cyber university in Korea completed surveys in the fall semester of 2010. The result of this study indicated that there was a meaningful effect of self-regulated learning on learning flow and satisfaction. In addition, we founded learning flow has an intermediating effect between self-regulated learning and satisfaction. Based on these results, this study propose strategies to raise satisfaction by improving students' leading role in their learning.

본 연구에서는 전자매체를 활용한 사이버수업에서 자기조절학습능력, 사회적 실재감, 학습몰입, 만족도 간의 구조적 관계를 검증하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 W사이버대학의 2010년 2학기 사회복지조사론학과 304명을 대상으로 연구를 수행하였다. 그 결과 첫째, 자기조절학습능력과 사회적 실재감이 학습몰입에 영향을 미치는지 검증한 결과, 자기조절학습능력만이 학습몰입에 유의한 영향(${\beta}$=.69, p<.05)을 미치고 있었다. 둘째, 자기조절학습능력과 사회적 실재감이 만족도에 영향을 미치는지 검증한 결과, 역시 자기조절학습능력만이 만족도에 유의한 영향(${\beta}$ = .38, p<.05)을 미치고 있었다. 또한 학습몰입은 자기조절학습능력과 만족도를 매개하는 변수임을 확인하였다. 본 연구결과를 바탕으로 전자매체를 활용한 사이버수업의 성공적인 학습전략을 제공하는 운영전략을 제언하였다.

Keywords

References

  1. M. Puzziferro, "Online Technologies Self- Efficacy and self-regulated learning components of classroom academic performance," Journal of Educational Psychology, vol, 82, no, 1, pp. 33-40, 2008.
  2. 이인숙, 자기결정성 학습동기, 메타인지, 자기주도적 학습능력 및 학습몰입과 학업성취 간의 구조적 관계 분석, 서울: 충북대학교 대학원 박사학위논문, 1999년
  3. S. G. Clark, and J. T. Haworth, "Flow Experience in the daily Lives of Sixth-Form Collect Students," British Journal of psychology, vol, 85, pp. 511-523, 1994. https://doi.org/10.1111/j.2044-8295.1994.tb02538.x
  4. D. L. Hoffman, and D. L. Novak, "Marketing in hypermedia computer-mediated environments: Conceptual foundation," Journal of Marketing, vol, 60, no, 3, pp. 50-69, 1996. https://doi.org/10.2307/1251841
  5. S. Merriam, "Andragogy and self-directed learning: Pillars of adult learning theory. Ins. Merriam(Ed.)," New Directions of Adult and Continuing Education, no, 89, pp. 24-34, 2001.
  6. R. H. Maki and W. S. Maki, " Prediction of Learning and Satisfaction Web-Based and Lecture Course," Jouranal of Education Computing Research, vol, 28, no, 3, pp. 197-220, 2003. https://doi.org/10.2190/DXJU-7HGJ-1RVP-Q5F2
  7. 주영주, 하영자, 유지원, 김은경, "사이버대학에서 교수실재감, 인지적 실재감, 사회적 실재감과 학습성과와의 구조적 관계 규명," (사)한국정보교육학회, 제14권 2호, 175-187쪽, 2010년
  8. D. H. Schunk, and B. J. Zimmerman, Self-regulating of learning and performance, Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, 1994.
  9. M. Knowles, Self-directed learning: A guide for learners and teachers, Chicago: Follett Pub. Co, 1975.
  10. J. Short, E. Willams, and B. Christie, The social psychology of telecommunications, Toronto: Wiley, 1976.
  11. C. N. Gunawardena, and F. J. Zittle, " Social presence as a predictor of satisfaction within a Computer-mediated Conferencing Environment," American Journal of Distance Education, vol, 11, no, 3, pp. 8-26, 1997.
  12. M. Csikzentmihalyi, Beyond boredom and anxiety. San Francisco: Jossey Bass. 1975.
  13. 주영주, 정애경, 이상회, 이유경, "공학계열 전문대생의 학업적 자기효능감, 유용성, 이용용이성의 몰입과 성취도 예측에 관한 연구," 전자공학회, 제47 권 4호, 59-67쪽, 2010년
  14. J. Kofed, "Can students improve performance by clicking more?: Engaging students through online delivery," Studies in Learning, Evaluation, Innovation and Development, vol, 1, no, 2, pp. 9-18, 2004.
  15. S. S. Morris, " The relationship between self-directed learning readiness and academic performance in a nontraditional higher education program," Unpublished doctoral dissertation. University of Oklahoma, 1995.
  16. A. P. Rovai, "Relationships of communicator style, personality-based learning style, and classroom community among online graduate students," Internet and Higher Education, vol, 6, pp. 347-363, 2003. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2003.07.004
  17. 계보경, 증강현실 기반 학습에서 매체특성, 현존감, 학습몰입, 학습효과의 관계 규명, 서울: 이화여자대학교 박사학위논문, 2007년
  18. 이규녀, 최완식, " e-러닝에서 학습참여도와 만족도에 영향을 미치는 자기조절학습 요소 연구" 한국기술교육학회지, 제7권 3호, 117-148쪽, 2007년
  19. J.C. Richardson, and K. S. Swan, " Examining Social Presence in Online Courses in Relation to Students' Perceived Learning and Satisfaction," Journal of Asynchronous Learning Networks, vol, 7, no, 1, pp. 21-40, 2003.
  20. N. Shin, "Online learner's 'flow' experience: an empirical study," British Journal of Educational Technology, vol, 37, no, 5, pp. 705-720, 2006. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2006.00641.x
  21. 김미량, "E-Learning 대학원 과정에서의 학습자몰입 및 강의만족도 영향요인에 관한 연구," 한국교육, 제32권 1호, 165-201쪽, 2005년.