스크래치 EPL을 활용한 라인트레이서 시뮬레이션 교육 프로그램 개발

Development of Education Program for Line-Tracer Simulation using Scratch EPL

  • 신갑천 (경인교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 허경 (경인교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Sin, Gap-Cheon (Gyeongin National University of Education, Dept. of Computer Education) ;
  • Hur, Kyeong (Gyeongin National University of Education, Dept. of Computer Education)
  • 투고 : 2011.02.24
  • 심사 : 2011.07.13
  • 발행 : 2011.12.31

초록

본 논문은 PBL 기반 프로그래밍 교육방법에 기초하여 라인트레이서의 주행 알고리즘을 중심 학습 요소로 선정하였다. 본 논문에서는 스크래치 웹 코스웨어를 개발하여 로봇 프로그래밍 교육 발전에 걸림돌로 작용하는 과도한 비용 문제나 시간적, 공간적인 제약과 같은 환경적 여건의 부족 문제를 해소하기 위해, 라인트레이서 동작 시뮬레이션 스크래치 프로그램 및 교육 프로그램을 제안하였다. 그리고 실험 수업을 통해 초등 교육 현장에 적용함으로써 논리적 사고력과 문제 해결력에 미치는 영향을 검증하였다.

In this paper, we have selected traveling algorithms of Line-Tracer as the focused learning elements with the PBL-based programming instruction method. Line-Tracer traveling algorithm programming has been simulated using the Scratch EPL. Development of robot web courseware such as Line-Tracer can create an effective educational environment and also provide solutions for lack of environmental conditions, such as time or spatial factor restrictions and excessive expense issues; these are major obstacles to developing robot programming education. Finally, we analyzed the effects on growth of student's logical thinking and problem solving abilities by demonstrating the Scratch application courseware to the field of elementary education.

키워드