스크래치 프로그래밍을 통한 알고리즘 학습 프로그램 개발 및 적용 연구

Research on Development and Application of Learning Program about Algorithm by Using Scratch Programming

  • 투고 : 2010.12.31
  • 심사 : 2011.07.30
  • 발행 : 2011.09.30

초록

본 연구에서는 컴퓨터 과학 교육에서 강조하는 알고리즘 수업에서 교육용 프로그래밍 언어인 스크래치를 활용하였을 때 학습자의 논리적 사고력에 미치는 영향을 분석하고자 교재를 개발하고 투입하여 효과를 검증하였다. 알고리즘 교육 내용은 외국의 ACM과 국내의 중학교 정보 교과 교육과정을 분석하여 선정하였으며, 개발된 교재를 초등학교 4학년 학생에게 투입하였다. 논리적 사고력의 영향을 살펴보기 위하여 GALT 축소본 검사지를 사용하였으며 실험집단의 논리적 사고력의 논리합계와 조합논리에서 유의미한 차이의 신장을 보였다.

In order to analyze the change of student's logical thinking, in this study, we were develop the educational materials. This educational materials were used in algorithm class through educational programming language Scratch. Algorithms of education materials were selected by analysis of foreign ACM and domestic middle school curriculum. The developed educational materials were applied to 4th grade students of elementary school. In order to analyze the change of student's logical thinking, we were used GALT short version. Total logic and Combinational reasoning, in the experimental group students, were growing significantly.

키워드