정보영재지도교사의 저작권 인식 조사 및 저작권교육 프로그램의 개발

The Information Gifted Teacher's Recognition and Developing the Copyright Education Program

  • 한선관 (경인교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김수환 (경인교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Han, Seon-Kwan (Dept. of Computer Education, Gyeong-in National University of Education) ;
  • Kim, Soo-Hwan (Dept. of Computer Education, Gyeong-in National University of Education)
  • 투고 : 2010.12.29
  • 심사 : 2011.06.21
  • 발행 : 2011.09.30

초록

본 연구에서는 정보영재 지도교사들의 저작권에 대한 인식과 그에 따른 저작권교육프로그램의 개발에 관한 내용을 제안한다. 우선 정보영재 지도교사와 일반교사를 대상으로 저작권 관련 지식과 태도를 비교, 분석하였다. 분석결과 두 그룹간의 저작권에 대한 지식뿐만 아니라 정의적, 심동적 태도에서도 차이를 보이지 않아 정보영재 교사 연수에서 저작권 교육이 필요하다는 것을 발견하였다. 발견된 내용을 토대로 정보영재 지도교사를 위한 저작권 교육 프로그램과 교수-학습 전략을 개발하였다. 개발된 프로그램은 델파이 조사와 전문가 검증을 통해 효과성을 검증하였다. 본 연구의 결과는 정보영재교사연수에서 저작권 교육을 확산하고 정착하는데 기여할 것으로 기대한다.

In this paper, we investigated the information gifted teachers' recognition about the copyright and developed a copyright education. Firstly, we compared the copyright-related knowledge, affective, and attitude with the information gifted teachers and regular classroom teachers. As a result of survey, we found that a copyright education in the teacher training for the information gifted was needed, because it was not different between two groups. Accordingly, we developed the copyright education program in the teacher training for the information gifted. We also verified an effectiveness of proposed copyright education program by expert group testing. We expect that this study will contribute the spread of copyright cognition in the information gifted education.

키워드