Design and Implementation of a PREP-based Mobile System for Improving Reading Skills of Children with Learning Disabilities

학습장애아의 읽기 능력 향상을 위한 PREP 기반의 모바일 학습시스템 설계 및 구현

  • Lee, Deuk-Ye (Seoul Jungwon Elementary School) ;
  • Jun, Woo-Chun (Dept. of Computer Education, Seoul National University of Education)
  • Received : 2011.01.24
  • Accepted : 2011.04.11
  • Published : 2011.06.30

Abstract

In this paper, a mobile system is designed and implemented for children with learning disabilities. The system is designed to improve reading skills of those students. The reading skill is very basic and essential ability for various subjects. In this paper, the proposed mobile system is based on PREP that is known as a good theory for improving reading skills of children with learning disabilities. The system has the following characteristics. First, the system can improve the reading skills by providing successive tasks and simultaneous tasks. Second, the system can provide interests by introducing quiz-type study and considering accessibility, and individuality of learning disorder students. Third, the system has user-friendly interface so that the students have easy access to the system. The system is applied to some elementary school students. The following result is obtained: both of reading attitude and reading ability are improved.

학습장애아의 읽기 능력을 위한 PREP(PASS Reading Enhancement Program)는 학습장애아를 대상으로 한 관찰을 바탕으로 이론이 정립되었고, 인지기능에 비인지적 요소인 주의집중을 포함시키고 있어 여러 연구를 통해서 그 효과가 입증되었다. 그러나 PREP를 활용한 모바일 시스템의 연구는 초기 단계에 있어 본 연구는 인지 이론을 바탕으로 한 프로그램인 PREP를 활용하여 모바일 학습 시스템을 설계하고 구현하였다. 본 시스템의 특징은 다음과 같다. 첫째, 연속적 과제와 동시적 과제를 학습 내용으로 하여 학습 전략을 발전시키며 읽기 기능을 향상시키는데 중점을 두었다. 둘째, 학습자의 특성을 반영하여 흥미를 유지할 수 있도록 퀴즈의 형식을 도입하고 학습자의 접근성과 이동성, 개별성을 강화한 시스템을 고려하여 설계하고 구현하였다. 셋째, 시스템을 사용 시 학습자의 수준에 따라 다른 단계로 접근이 가능하며 완전학습을 지원할 수 있는 인터페이스를 구현하여 학습자의 유의미한 읽기 능력이 가능하도록 설계하고 구현하였다. 본 시스템을 학습장애의 초등학생에게 적용한 결과, 읽기활동에 대한 태도와 읽기 능력이 모바일 학습 시스템을 적용하기 전보다 향상되어 PREP 프로그램의 효과성이 입증되었다.

Keywords