놀이를 통한 논리적 사고력 신장 알고리즘 학습 프로그램 개발 및 적용 연구

A Study of Development and Application on Play-based Algorithm Learning for Improvement of Logical Thinking Ability

  • 김은길 (제주대학교 컴퓨터교육전공) ;
  • 김향희 (제주대학교 초등컴퓨터교육전공) ;
  • 현동림 (제주대학교 컴퓨터교육전공) ;
  • 김종훈 (제주대학교 초등컴퓨터교육전공)
  • Kim, Eun-Gil (Dept. of Computer Education, Teachers College, Jeju National University) ;
  • Kim, Hyang-Hee (Dept. of Computer Education, Teachers College, Jeju National University) ;
  • Hyun, Dong-Lim (Dept. of Computer Education, Teachers College, Jeju National University) ;
  • Kim, Jong-Hoon (Dept. of Computer Education, Teachers College, Jeju National University)
  • 투고 : 2011.01.04
  • 심사 : 2011.02.08
  • 발행 : 2011.03.31

초록

본 논문에서는 초등학생의 인지수준에 적합한 알고리즘 학습 주제를 선정하고, 교실에서 학습할 수 있는 놀이 중심의 알고리즘 학습프로그램을 개발하였다. 또한 개발한 학습프로그램을 실제 교육 현장에 적용하여 논리적 사고력 향상에 긍정적인 효과가 있는지 검증하였다. 연구 결과 개발한 놀이중심 알고리즘 학습프로그램을 적용한 수업이 기존 ICT활용 수업에 비해 논리적 사고력 신장 면에서 유의한 차이가 나타났다. 이는 놀이 중심의 알고리즘 학습이 논리적 사고력 향상에 긍정적인 영향을 준 것으로 해석할 수 있다.

We selected algorithm learning subjects and developed the play-based algorithm learning program for elementary school students. In addition, we analyzed a positive effect of improve on logical thinking by the field application. We found that the developed learning program was helpful in growing logical thinking skills. It means that the play-based algorithm learning program helps learners to improve on logical thinking.

키워드