스크래치 프로그래밍 교육이 초등학생의 학습 몰입과 프로그래밍 능력에 미치는 효과

The Effect of Scratch Programming Education on Learning-Flow and Programming Ability for Elementary Students

  • 안경미 (경인교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 손원성 (경인교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 최윤철 (연세대학교 컴퓨터과학과)
  • Ahn, Kyeong-Mi (Gyeongin National University of Education, Dept. of Computer Education) ;
  • Sohn, Won-Sung (Gyeongin National University of Education, Dept. of Computer Education) ;
  • Choy, Yoon-Chul (Yonsei University, Dept. of Computer Science)
  • 투고 : 2010.05.11
  • 심사 : 2010.10.21
  • 발행 : 2011.03.31

초록

교육 현장에서 프로그래밍 교육은 고등 사고력 향상을 위한 학습보다는 프로그래밍의 개념이나 기초 문법의 주입 및 단순 반복으로 진행되고 있다. 따라서 학습자들이 프로그래밍 교육에 대해 긍정적인 흥미를 가지고 적극 참여하여 교육적인 효과를 거둘 수 있는 새로운 프로그래밍 교육 방안에 대한 모색이 필요하다. 스크래치 EPL(Educational Programming Languages)은 블록 쌓기를 통해 프로그래밍이 가능한 직관적인 언어로 초등학생들도 보다 쉽게 프로그래밍을 이해할 수 있다. 스크래치의 이런 특징은 프로그래밍 교육에 대한 학습자의 학습 몰입(Flow)에 긍정적인 영향을 미칠 수 있다. 따라서 본 연구에서는 프로그래밍 교육의 새로운 방안으로 스크래치 프로그래밍 교육을 진행하고 초등학생의 학습 몰입과 프로그래밍 능력에 미치는 영향에 대해 검증하고자 한다. 본 연구의 결과 스크래치 프로그래밍 교육이 학습자의 전반적인 학습 몰입 수준 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다.

The programming education in K-12 field is processing with conceptual approaches to obtain basic grammar not including higher knowledge processing. This is main reason that can't able to obtain the educational effects. This study aims to research the innovated methodology of programming education which can have educational effect by participating of learners with positive interest, and recognize the effect of the Scratch programming education on elementary school student's learning-flow and programming ability. As a result Scratch programming education has effect on elementary school student's improving the level of learning-flow and the programming ability.

키워드