DOI QR코드

DOI QR Code

Application for a BWIM Algorithm Using Density Estimation Function and Average Modification Factor in The Field Test

밀도추정함수와 평균보정계수를 이용한 BWIM 알고리즘의 현장실험 적용

  • Received : 2010.08.16
  • Accepted : 2010.11.11
  • Published : 2011.03.30

Abstract

The paper aims at developing a more reliable and accurate BWIM(Bridge Weigh-In-Motion) algorithm using measured strain data and examining its efficiency with various tests on bridges. It proposes a BWIM algorithm using density estimation function and average modification factor for moment-strain relationship. Density estimation function has been proved to be reliably applied when multiple axle loads are estimated. An average modification factor is applied to minimize overall error that can be encountered between theoretically computed moments and measured strains at multiple locations in a bridge. The developed algorithm has been successfully examined through numerical simulations, laboratory tests, and also by field tests on a multi-girder composite bridge.

본 논문은 변형률 계측데이터를 사용하는 신뢰성 및 정확성을 증진된 BWIM(Bridge Weigh-In-Motion) 알고리즘을 개발하고, 이를 교량에 대한 다양한 실험을 통해 검증하고자 하는 것이다. 본 논문에서는 밀도추정함수와 평균보정계수를 이용한 BWIM 알고리즘을 제시한다. 밀도추정함수는 다축하중을 추정할 때 신뢰할 수 있게 적용할 수 있음을 입증하였으며, 평균보정계수는 이론 계산된 모멘트와 계측된 변형률에서 계산한 모멘트 사이의 전반적인 오차를 최소화하기 위해 적용된다. 개발된 알고리즘은 수치예제, 실내모형실험 그리고 다주형 합성교량에 대한 현장실험을 통해 성공적으로 검증하였다.

Keywords

References

  1. 김성곤, 박민석, 이정휘, 조병완, "BWIM시스템을 이용한 사장교의 차량하중분석", 한국지진공학회논문집, 제10권 6호, 2006, pp.1-8.
  2. 박민석, 조병완, "주행중인 차량하중 측정을 위한 BWIM시스템 개발", 한국구조물진단학회지, 제10권 2호, 2004, pp.111-122.
  3. 박민석, 배두병, 황의승, "고속도로 교량 활하중정형화를 위한 BWIM SYSTEM 개발", 한국도로공사 제19회 도로기술연구성과발표회논문집(구조분야), 제22권 1호, 2002, pp.27-46.
  4. 정지원, 신수봉, "다축모멘트 영향선과 밀도추정함수를 사용한 이동하중 식별 알고리즘의 개발", 한국구조물진단학회지, 제10권 6호, 2006, pp.87-94.
  5. 조재용, 신수봉, 최광규, 권순정, "동적 거동계측을 통한 이동 하중 추정", 한국구조물진단학회지, 제11권 4호, 2007, pp.129-137.
  6. Brozovic, R., Znidaric, A., Vodopivec, V., "Slovenian experience of using WIM data for road planning and maintenance", Proceedings of the Fourth International Conference on Weigh-In-Motion, ICWIM4, 2005, pp.363-370.
  7. Chan, T.H.T., Law S.S., Yung, T.H., and Yuan, X.R., "An interpretive method for moving force identification, Journal of Sound and Vibration", Vol. 219, No. 3, 1999, pp.503-529. https://doi.org/10.1006/jsvi.1998.1904
  8. IABMAS, Bridge Maintenance, Safety, Management and Life-Cycle Optimization, 2010.

Cited by

  1. A Study on Accuracy Improvement for Estimation of Vehicle Information Using BWIM Methodology vol.28, pp.1, 2013, https://doi.org/10.14346/JKOSOS.2013.28.1.063
  2. Numerical Verification of B-WIM System Using Reaction Force Signals vol.32, pp.6, 2012, https://doi.org/10.7779/JKSNT.2012.32.6.637
  3. A Study on Influencing Factors in BWIM System and Its Field Applicability vol.26, pp.4, 2014, https://doi.org/10.7781/kjoss.2014.26.4.251