DOI QR코드

DOI QR Code

Effect of Vocal and Instrumental Background Music on Word Memorization

성악과 기악 배경음악이 단어 암기에 미치는 영향

  • Received : 2011.11.07
  • Accepted : 2011.11.15
  • Published : 2011.11.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effect of vocal and instrumental background music on a verbal memorizing task. Participants were 30 undergraduate and graduate students and were randomly divided into two groups. All participants in both groups took a pretest and a posttest to examine the improvement of the memorization. Background music was inserted during the memorization task. Subjects in Group A listened to a vocal recording whereas Group B listened to the same music except with a cello playing the melody of the vocal part. All participants were asked to take the posttest to examine the improvement of their knowledge after the memorization. The t-test was used to compare the two groups. Results indicated that Group A(8.93) exhibited higher mean scores than Group B(7.46) but there were no significant differences t(28) = 1.38, p < .05. This study implies that lyrics does not distract word memorization and background music does not influence cognition directly.

본 연구는 성악과 기악 배경음악이 단어 암기 과제에 미치는 영향을 알아보고자 하는데 목적이 있다. 30명의 대학생과 대학원생이 참여하여 두 그룹으로 무작위로 나뉘어 졌다. 단어 암기 과제를 하는 동안 배경음악이 삽입 되었다. 그룹 A에 있는 참가자들은 성악곡을 감상했고 그룹 B에 있는 참가자들은 동일 음악이지만 첼로로 연주되는 기악 음악을 감상 했다. 모든 참가들은 배경 음악이 있는 단어 암기 과제 후 암기력을 측정하기 위해 사후 검사가 실시되었다. T test를 통해 두 그룹의 차이를 보고자 하였다. 그룹 A의 평균(8.93)이 그룹 B(7.46) 보다 높았지만 두 그룹간의 유의미한 차이는 없었다(t(28) = 1.38, p < .05). 이는 가사가 단어 암기 과제에 방해되지 않는다는 것을 제시하였으며 배경음악이 인지 능력에 직접적인 영향을 미치지 않는다는 것을 시사한다.

Keywords