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Study of Effect of Information Representation Learning in Middle-School with Play Activities Materials on the Learning Achievement

놀이 활동 교육 자료를 활용한 중학교 정보 표현 학습이 학업성취도에 미치는 영향

  • Nam, Dong-Soo (Department of Computer Education, Korea National University of Education) ;
  • Park, Jin-Hwa (Naedong Middle School) ;
  • Seo, Soon-Shik (Department of Computer Education, Chunchon National University of Education) ;
  • Lee, Tae-Wuk (Department of Computer Education, Korea National University of Education)
  • 남동수 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 박진화 (김해 내동중학교) ;
  • 서순식 (춘천교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 이태욱 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2011.09.05
  • Accepted : 2011.11.30
  • Published : 2011.12.31

Abstract

As the contents of information were reinforced the rules of computer science, it was necessary to develop the new teaching and learning plans and various education materials that encourage students and easy to access. So, in this study developed a wide ran of play activities and educational materials without using a computer for the area of information representation and applied to 68 students, second grade of middle school for 4 weeks. After the class, the effect on the learning achievement was verified by the t-test. As a result, it was shown that there was a significant difference between learning with play activities materials and the traditional lecture-type. It means that learning with play activities materials in the information representation influences a positive effect to the learning achievement.

정보 과목에서 컴퓨터 과학의 원리와 이해를 증진시킬 수 있는 내용과 문제해결 방법과 절차에 대한 내용, 정보 윤리에 대한 내용이 강화되었으나 2007 개정 교육과정의 컴퓨터 과학의 원리와 이해, 문제 해결 방법과 절차에 대한 내용들은 7차 교육과정의 활용, 소양 위주 내용에 비해 쉽지 않은 내용이며 학습자에게 어려운 과목으로 인식됨에 따라, 학습자가 쉽게 접근가능하고 적극적인 참여를 유도할 수 있으며 학습자의 흥미를 유발하여 학업성취도를 높일 수 있는 교육 자료가 요구된다. 본 연구에서는 중학교 정보 표현에 관한 내용을 컴퓨터를 사용하지 않는 놀이활동 교육 자료로 개발하고 중학교 2학년들을 대상으로 4차시 수업을 진행한 후 학업성취도에 미치는 영향을 검증하였다. 그 결과, 놀이 활동 교육 자료를 활용한 수업이 강의식 수업에 비해 학업 성취도 면에서 유의미한 차이를 보였다. 이는 놀이 활동 교육 자료를 활용한 수업이 학업 성취도에 긍정적인 영향을 준 것으로 볼 수 있다.

Keywords

References

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