Abstract
In this paper, we introduce a method of graphic offloading computing using a GPU virtualization technology in order to provide high demanding software like 3D software as an on-line software service. When the offloading software is executed on server's software virtualization environment, its graphic works are processed on a client's GPU using GPU virtualization, while on the other its data works are processed on server's CPU. To do that, we propose a method of rendering graphics information on client side GPU using API Remoting method. Also, we show the better performance than server based rendering method when we serve offloading software which include dynamical 3D graphics that display images are frequently changed through on-line. Moreover, we describe a method to virtualize offloading software by a process level and manage client's configuration information in order to decrease server's load when we provide software service to multiple clients.
본 논문은 3D SW와 같은 고사양의 SW를 서버 기반의 온라인 SW 서비스로 제공하기 위하여 GPU 가상화를 이용한 그래픽 분할 실행 방법에 대하여 소개한다. 이는 서버에서 SW 가상화 환경을 기반으로 실행되는 SW의 데이터 집중적인 작업은 서버에서 실행하고, 그래픽 작업들은 서버의 GPU를 이용하지 않고, GPU 가상화를 이용하여 클라이언트의 GPU에서 처리하여 SW를 서비스하는 방법이다. 이를 위하여 본 논문에서는 그래픽 정보의 클라이언트 렌더링을 API 리모팅을 이용하여 처리하는 방법에 대하여 제안한다. 또한, 제안된 방법이 화면 변경이 잦은 동적인 3D 그래픽을 사용하는 SW를 서버 기반의 온라인 형태로 서비스될 때, 우수한 성능을 보임을 알아본다. 또한, 다수의 클라이언트에게 분할 실행 SW 서비스를 제공함에 있어서, 서버의 부하를 줄이기 위하여 분할 실행 SW를 프로세스 단위로 가상화하고, 클라이언트의 설정 정보를 관리하여 서비스를 제공하는 방법에 대하여 기술한다.