Pre-service and In-service Teachers' MKT about the Concept of Vector

예비교사와 현직교사의 벡터 개념에 대한 이해: MKT 중심으로

  • Received : 2011.10.27
  • Accepted : 2011.12.09
  • Published : 2011.12.30

Abstract

The purpose of the study was to investigate the mathematical knowledge for teaching (MKT) of pre-service and in-service mathematics teachers on the concept of vector. 80 pre-service and 124 in-service mathematics teachers were asked to perform three questions based on MKT's subdomain. The results show that pre-service teachers have stronger common content knowledge(CCK). On the other hand, in-service teachers have stronger specialized content knowledge(SCK), knowledge of content and teaching(KCT) compared to those of pre-service teachers. The paper proposes CCK, SCK and KCT about the concept of vector and discusses the relationships between subdomains of MKT.

본 연구는 벡터 개념에 대해 예비교사와 현직교사가 어떻게 이해하고 있는가를 밝히는 것을 연구의 목적으로 한다. 이에 벡터 개념에 대한 예비교사와 현직교사의 가르치기 위한 수학적 지식(MKT)을 알아보고자 한다. 설문지와 인터뷰 조사 결과 예비교사와 현직교사 모두 벡터 자체가 되는 것보다 벡터의 표현수단을 벡터로 보는 경향이 있었으며 예비교사는 상대적으로 벡터를 벡터공간의 원소로 보는 대학교 수준의 공통내용지식(CCK)으로 응답했던 반면, 현직교사는 가르치는 상황에 필요한 특수 내용지식(SCK)과 내용과 가르치는 것에 대한 지식(KCT)으로 응답하고 있었다. 본 연구는 이를 바탕으로 다음과 같은 벡터 개념에 대한 CCK, SCK, KCT와 수평내용지식 (Horizon content knowledge)을 도출하였다. 또한 논의된 벡터 개념에 대한 MKT를 바탕으로 MKT 하위 영역 간의 관련성에 대해서도 살펴보았다.

Keywords