A Study on the Relations of Personality Type and Reading Tendency of the Youth in Reading Education

독서교육에 있어서 청소년의 성격유형과 독서성향의 관련성 연구

  • 한윤옥 (경기대학교 문헌정보학과) ;
  • 조미아 (경기대학교 교육대학원 사서교육전공)
  • Received : 2011.11.23
  • Accepted : 2011.12.18
  • Published : 2011.12.30

Abstract

The purpose of this study is to investigate the relationship between personality type and reading tendency of the youth who are main users in a public library and are in a very important period of character formation, and thereby to find out the possibility of bibliotherapy based on the personality type. For this study, data was collected through surveys with 538 students(324 senior years in elementary school students and 259 middle school students). This study reveals that the reading tendencies are closely related with individual, social and cultural adaptation of the youth. Based on the results of this study, a reading education method according to the personality type is expected to be developed.

본 연구에서는 공공도서관의 주요 봉사대상자이며, 성격형성에 매우 중요한 시기인 청소년의 성격유형별 독서성향과 행태가 어떻게 다른지를 밝혀내어 성격에 기반한 예방적 차원의 독서지도 가능성을 제시하고자 한다. 이를 위하여 초등학교 고학년생과 중학교의 학생을 대상으로 데이터를 수집하였으며, 분석에 이용된 설문지는 총 583부(초등학교 324부, 중학교 259부)였다. 연구결과 개인적 적응, 사회적 적응, 문화적 적응영역 모두 7-9개 주제항목에서 유의미한 결과가 나왔다. 이 결과를 바탕으로 성격유형에 따른 독서교육 방안을 개발할 수 있을 것이라고 본다.

Keywords