초록
본 연구는 문헌정보학 측면에서 국내 독서 및 독서교육 분야의 연구 영역 및 동향을 분석하여 향후의 연구방향을 제시하고자 하는 것이다. 이를 위해 첫째, 1935년부터 2011년까지 발표된 국내 연속간행물 기사 1,465건을 대상으로 생산성 측면에서 국내 독서 및 독서교육 분야 연구의 개괄적인 현황을 파악하기 위한 기본 분석을 수행하였다. 둘째, 2000년부터 2011년까지 발표된 국내 학술지 논문 652건을 대상으로 텍스트 마이닝 분석기법의 하나인 저자 프로파일링을 이용하여 지적구조를 분석하였다. 셋째, 기본분석 및 지적구조 분석의 결과로서 국내 독서 및 독서교육 분야의 구체적인 연구 영역 및 동향에 기초하여 향후의 연구방향을 제시하였다.
This study aims to analyze research domains and trends of reading education in Korea and, suggest future research direction of this field. First, In order to identify the overview of research in terms of productivity, A basic analysis was performed based on 1,465 articles of domestic serials(1935~2011). Second, The analysis of intellectual structure using author profiling as a technique of text mining was performed based on 652 papers of domestic journals(2000~2011). Third, Depending on the results of these analysis, this study suggested the directions of future research of the field.