DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Satisfaction by Visitors' pull factors and push factors - Focusing on Yangdong Ethnic Village in Kyeong-Ju -

전통민속마을 방문의 추진 요인 및 유인 요인이 만족도에 미치는 영향 연구 - 경주 양동민속마을을 대상으로 -

  • Kang, Young-Eun (Graduate School, Seoul National University) ;
  • Yang, Byeong-E (Dept. of Environment Landscape Architecture, Graduates School of Environmental Studies, Seoul National University)
  • 강영은 (서울대학교 대학원) ;
  • 양병이 (서울대학교 환경대학원 환경조경학과)
  • Received : 2011.08.30
  • Accepted : 2011.11.17
  • Published : 2011.12.30

Abstract

This study analyzed push, pull motivation factors and satisfaction of visitors who visited Yangdong village in order to maintain, conserve and seek for effective utilization of this village. The result of this study was summarized as follows. Firstly, the result was that 'personal relations' has a positive impact on 'regional environment' and 'amenities', 'the pursuit of knowledge' has a positive impact on 'regional environment' and 'amenities' on the correlation between the visit motivation and the visit satisfaction. Secondly, 'the pursuit of knowledge' and 'the desire to new experience' have positive impact on the visit satisfaction on a part of the push factor generally. Physical environment was a only factor that has a positive impact on the visit satisfaction on a part of the pull factors. Thirdly, the intention of recommendation was a only factor to has a positive impact on the visit satisfaction on the correlation between the intention of return visit, recommendation and the visit satisfaction. It was proved that the intention of return visit was strongly associated with the intention of recommendation. This result of this study confirmed the important pull and push factor to enhance the tourist attraction of Yangdong village. It will be helpful to make the preliminary data for planning and conservation guidance of traditional village.

Keywords

References

  1. 강성일, 이계희, 2011, 제주올레관광자와 대중관광객의 특성 비교: 방문동기, 환경친화적 여행태도, 웰빙인식을 중심으로, 관광연구, 25(6), 23-40.
  2. 권태일, 노선희, 2008, 동굴관광지의 방문동기․관광만족․행동의도의 영향관계에 관한 연구, 호텔경영학연구, 17(6), 151-168.
  3. 김영석, 2010, 축제동기의 추구요인과 유인요인의 차이 연구, 한국이벤트컨벤션학회, 6(1), 23-44.
  4. 변순녀, 최병길, 2007, 관광의 동기, 만족 및 관광지 충성도간의 관계 구조모델, 제주 휴양관광객을 대상, 관광학 연구, 19(3), 29-48.
  5. 심재명, 최정자, 2007, Herzberg의 Two-Factor 이론의 관광지 적용사례 연구: 경주 방문객을 중심으로, 관광연구, 22(1), 155-175.
  6. 손대원, 2007, 민속마을의 주거생활 제약과 거주자의 대응: 경주 양동마을 문화재 지정 고가옥을 중심으로, 안동대학교 석사학위논문.
  7. 양균욱, 2002, 민속마을 관광자원의 방문동기에 관한 연구: 양동민속마을을 중심으로, 대구대학교 석사학위논문.
  8. 여경옥, 2002, 낙안민속마을의 주거변형 및 보존방향에 관한 연구, 호남대학교 석사학위논문.
  9. 윤설민, 백주아, 김홍렬, 2008, 문화유산 방문객의 추진-유인 요인, 만족도의 영향관계에 관한 연구: 북안산 서울성곽을 대상으로, 관광연구, 23(3), 401-423.
  10. 윤설민, 송학준, 백주아, 김흥렬, 2010, 북악산 서울성곽 방문객의 문화유산 인식에 관한 연구, 한국관광레저학회지, 22(1), 133-150.
  11. 이덕원, 서광열, 2011, 횡성 한우축제의 축제 방문동기와 선택속성이 참가 후 행동에 미치는 영향에 관한 연구, 한국호텔외식경영학회, 20(1), 285-298.
  12. 이순하, 2007, "전통민속마을" 만들기 과정과 변화에 관한 연구: 강원도 고성군 왕곡마을의 사례, 강원대학교 석사학위논문.
  13. 이은미, 2004, 관광목적지 이미지와 관광동기가 관광객만족 및 행동의도에 미치는 영향: 영화 '태극기 휘날리며' 합천 촬영지를 중심으로, 계명대학교 석사학위논문.
  14. 이은미, 이계희, 2006, 관광지로서 영화촬영지에서 Push-Pull 동기모형의 유효성, 소비문화연구, 9(2), 187-203.
  15. 이충기, 이태희, 2000, 경주세계문화엑스포에 대한 축제참가 동기 분석, 관광학연구, 23(2), 84-98.
  16. 임연진, 한상열, 이주희, 2002, 산악형 국립공원의 방문객 만족도 평가, 한국산림휴양학회지, 6(2): 61-67.
  17. 임주연, 2002, 문화관광지 속성에 대한 기대와 성과가 관광자 만족에 미치는 영향, 한양대학교 석사학위논문.
  18. 장경수, 2005, 축제의 서비스 품질이 방문자 만족과 행동의도에 미치는 영향: 대구약령시 축제를 대상으로, 관광연구, 19(3), 131-145.
  19. 장경수, 김형섭, 이귀옥, 2004, 스키리조트의 방문동기, 방문자만족, 행동의도에 관한 연구, 호텔경영학연구 13(1), 29-45.
  20. 전순희, 2005, 전통민속마을 공간구조특성 비교분석: 중요민속자료 및 사적 지정 마을을 대상으로, 충남대학교 석사학위논문.
  21. 정석, 2009, 민속마을의 가치보존을 위한 환경정비 방안에 관한 연구, 전남대학교 석사학위논문.
  22. 한상일, 2004, 축제참여의 추진요인과 유인요인에 관한 탐색적 연구: 안동국제탈춤페스티벌을 중심으로, 18(3), 181-196.
  23. 한승엽, 김홍렬, 윤설민, 2006, 문화관광축제의 매력 IP 분석을 통한 방문객 만족도 및 행동의도에 관한 연구: 춘천국제마임축제를 중심으로. 컨벤션연구 6(2), 61-79.
  24. Devesa, M., Laguna, M., Palacios, A., 2010, The role of motivation in visitor satisfaction: Empirical evidence in rural tourism. Tourism Management 31, 549-552.
  25. Kim, S., Lee, C., Klenosky, D. B., 2003, The influence of push and pull factors at Korean national parks. Tourism Management, 24, 169-180. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(02)00059-6
  26. Klenosky, D. B., 2002, The pull of tourism destinations: A means-end investigation. Journal of Travel Research, 40(4), 385-395.

Cited by

  1. Analysis of consumers' needs and satisfaction related to food culture in Jeonju Hanok Village: Application of the Push-Pull factor theory vol.50, pp.2, 2017, https://doi.org/10.4163/jnh.2017.50.2.192