DOI QR코드

DOI QR Code

A study on errors committed by Korean prospective elementary teachers in finding and interpreting quotient and remainder within measurement division of fraction

예비초등교사들이 분수 포함제의 몫과 나머지 구하기에서 범하는 오류에 대한 분석

  • Received : 2011.11.09
  • Accepted : 2011.12.02
  • Published : 2011.12.31

Abstract

We analyzed errors committed by Korean prospective elementary teachers in finding and interpreting quotient and remainder within measurement division of fractions. 65 prospective elementary teachers were participated in this study. They solved a word problem about measurement division of fractions. We analyzed solutions of all participants, and interviewed 5 participants of them. The results reveal many of these prospective teachers could not tell what fractional part of division result means. Thses results suggest that teacher preparation program should emphasize interpreting calculation results within given situations.

본 연구에서는 예비초등교사 65명을 대상으로 그 결과가 이산량과 나머지로 표현되는 포함제 맥락의 분수 나눗셈 문장제를 풀도록 하여 그 풀이과정을 수집하고, 65명 중 임의로 선발된 5명과의 심층 면담을 실시하여 이를 분석하였다. 분석 결과 예비초등교사 중 상당수는 분수 나눗셈의 계산 결과를 해석하는 과정에서 자연수를 제외한 진분수 부분 또는 1보다 작은 소수 부분의 의미를 정확하게 이해하고 있지 못했다. 포함제 맥락의 분수 나눗셈을 포함제 맥락의 자연수 나눗셈으로 바꾸어 계산해 버리는 오류를 범하는 경우도 있었다. 이러한 연구 결과는 예비초등교사들에게 문장제를 만드는 과정 뿐 아니라 문장제를 주어진 맥락에 맞게 해결하고 그 계산 결과를 주의 깊게 해석하는 경험을 포함하는 치밀한 교육프로그램을 제공할 필요가 있음을 시사한다.

Keywords

Cited by

  1. 예비 초등 교사의 도형 분석 능력 신장을 위한 GSP 작도의 활용 vol.17, pp.2, 2011, https://doi.org/10.7468/jksmec.2014.17.2.127
  2. 초등학생들의 분수 나눗셈 문제해결 방법에 대한 예비교사들의 지식 분석 vol.23, pp.2, 2011, https://doi.org/10.30807/ksms.2020.23.2.002