Abstract
With the development of ICT technology, the broadcasting and communication networks of Korea have been bigger, faster and more reliable and Korea has become one of the leading countries in the ICT industry. Through the international ICT indices, we can see different economies' ICT industry competitiveness at a glance and high ranking in such indices can make national brand image improve. However almost all the existing international ICT indices mainly focused on the telecommunication industry, not on the broadcasting industry. This study thus aims to develop a new index focusing on broadcasting and communication networks. This new index is composed of 3 sectors such as access, usage and environment with different weight respectively and using objective indicators. This study also aims to contribute to improve Korea's national brand image by developing new systematic and effective broadcasting and communication index.
방송통신 기술의 발달과 함께 네트워크는 고도화되고 있으며, 우리나라는 IT분야 선도국가로 잘 알려졌다. 산업의 경쟁력을 대표하는 척도로서 IT 국제지수는 성과를 가시화하는 지표로서 의미가 있으며, 좋은 결과는 국격(國格)을 높이는 것으로 가치가 있다고 할 수 있다. 그러나 IT관련 기존의 국제지수들은 통신위주의 지수이며, 방송을 거의 반영하지 않고 있는 실정이다. 본 연구는 방송통신 네트워크 분야를 중심으로 객관적인 지표에 근거한 새로운 지수개발을 목적으로 한다. 이를 위해 접근, 이용, 산업환경 등 지수를 3부문으로 구분하고, 지표별 가중치를 적용하여 방송통신망 국제지수를 발굴하도록 한다. 체계적이며, 실효성 높은 방송통신망 국제지수 제공을 통해 국가브랜드 가치 제고를 하는데 기여하고자 한다.