Abstract
This paper measures and analyzes the performance of insurance companies in Korea in respect to sustainable development and suggest strategic implications based on the analysis. The correlation, regression, ANOVA, and t-test are employed. The results of this study are summarized as follows. First, it shows tat social index is important in the life insurance industry; however, the environmental index, is important in the non-life insurance industry. Second, the result gained by regressing the size and financial soundness on the performance of sustainable development demonstrates that the size variable is statistically significant. It suggests that size is a necessary condition for sustainable development. Finally, ANOVA shows that the small and medium sized companies have a significantly poor performance compared to the large companies concerning the social index and reputation index in the life insurance industry. The small and medium sized companies in the non-life insurance industry exhibit a significantly poor performance compared to the large companies in respect to all the indexes, except for the social index. Therefore, the small and medium sized companies make every endeavor in the poor indexes to improve performance.
본 연구의 목적은 한국 보험회사의 지속가능성과를 측정하고 분석하여 지속가능경영을 위한 전략적 시사점을 제공하는데 있다. 분석방법으로는 상관분석, 회귀분석, 분산분석, T-검정을사용한다. 분석결과 첫째, 생명보험에서는 사회지표가, 손해보험에서는 환경지표가 상대적으로 중요한 변수로 분석되었다. 둘째, 지속가능점수를 종속변수로 하고 기업의 규모와 재무건전성을 독립변수로 한 회귀분석 결과규모가 통계학적으로 유의하게 정(+)의 영향을 미치는 변수로 분석되었다. 이는 지속가능성장을 위한 필요조건으로 일정 수준 이상의 규모가 요구됨을 시사한다. 셋째, 분산분석 및 T-검정 결과 생명보험산업에서는 중소형사가 대형사에 비해 사회지표 및 명성지수에서 통계학적으로 유의하게 낮은 성과를 보여주는 것으로 나타났다. 손해보험산업에서는 중소형사가 대형사에 비해 사회지표를 제외한 모든 지표에서 통계학적으로 유의하게 낮은 성과를 보여주는 것으로 나타났다. 따라서 중소형사의 지속가능한 발전을 위해서는 생명보험의 경우 사회지표 및 명성지표 측면에서, 손해보험의 경우는 경제, 환경, 명성 등의 측면에서 노력이 요구되어진다고 볼 수 있다.