DOI QR코드

DOI QR Code

스마트폰의 특성이 개인의 업무성과에 미치는 영향과 혁신 저항성의 조절효과

The Effect of Work Performance to Smart Phone's Characteristics and Moderated Effects of Innovation Resistance

  • 김경남 (연세대학교 기술경영학협동과정) ;
  • 박지혜 (연세대학교 기술경영학협동과정) ;
  • 정도범 (연세대학교 기술경영학협동과정)
  • 투고 : 2010.12.31
  • 심사 : 2011.05.29
  • 발행 : 2011.06.30

초록

This study analyzed the effects of smart phone using for business on work performance in the field. We classified functional and practical aspects of smart phone affecting employee's work performance through former studies. As independent variables, we selected portability of equipment, rapidity of information and ease of use for functional side, and selected fit to work and subjective norms for practical side. And dependent variable was work performance. We also suggested that innovation resistance would be a moderator. The results showed that the effect of work performance was influenced by portability of equipment and fit to work. However, hypotheses on moderating effects of innovation resistance were not supported. This study made a discrimination in terms of an application phase of smart phone as against former studies. The results of this study will provide practical implications for related enterprises in the field to develop ways of using smart phone as an effective strategy.

키워드

참고문헌

  1. 강민형, "모바일 빅뱅과 기업경영의 미래," 삼성경제연구소, CEO Information, 제760호, 2010.
  2. 강소라, 김민수, 양희동, "업무-기술적합(TTF)이 그룹웨어 사용과 성과에 미치는 영향: 조절효과를중심으로," 경영학연구, 제37권, 제1호, 2008, pp.67-96.
  3. 공영일, "스마트폰의 함의와 시사점," 방송통신정책, 제22권, 제4호, 2010, pp.1-22.
  4. 구동모, (기초에서 조절.매개효과 분석까지) 마케팅연구방법론, 학현사, 2010.
  5. 구자철, 이상철, 김남희, 서영호, "모바일뱅킹에 서의사용자수용요인: 확장된TAM과 Trust를이용한실증연구," 경영정보학연구, 제16권, 제2호, 2006, pp.159-181.
  6. 권기덕, "스마트폰이 열어가는 미래," 삼성경제연구소, CEO Information, 제741호, 2010.
  7. 김동일, "회계정보시스템 유용성이 업무성과에 미치는영향에관한실증적연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제5권, 제5호, 2005, pp.266-272.
  8. 김동환, 박만웅, 신현길, "디지털 컨버전스 제품 구매의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구- PMP(Portable Multimedia Player) 를중심으로-," 한국경영정보학회 하계통합학술대회, 2006, pp.1-15.
  9. 김상현, 송영미, "시스템 및 서비스특성과 주관적 규범이 정보기술 자격증 학습자의 e-Learning 사용의도에 미치는 영향," 인터넷전자상거래연구, 제9권, 제4호, 2009, pp.115-142.
  10. 김수현, "스마트폰에 대한 지각특성이 스마트폰 채택의도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제9호, 2010, pp.318-326. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.9.318
  11. 김성개, "사용자 환경과 스마트폰 특성요인이 인지된 유용성과 사용용이성 및 수용의도에 미치는 영향에관한 연구," 홍익대학교 광고홍보대학원, 석사학위논문, 2009.
  12. 김윤지, "IT산업 지각변동의 축, 스마트폰," 한국수출입은행, Issue Briefing, 제14호, 2010.
  13. 김윤환, 이재은, "영상통화에 대한 소비자 심리적 반발요인에 관한 연구 -변형된 혁신저항모형을 중심으로-," 마케팅관리연구, 제15권, 제2호, 2010, pp.23-41.
  14. 김종호, 심용섭, "인터넷서비스 수용 과정에서 소비자 저항의 매개역할," 산업경제연구, 제15권, 제1호, 2002, pp.85-98.
  15. 김호영, 김진우, "모바일 인터넷의 사용에 영향을 미치는 중요 요인에 대한 실증적 연구," 경영정보학연구, 제12권, 제3호, 2002, pp.89-113.
  16. 노경호, "ERP가 업무성과에 미치는 영향에 관한 연구," 한국경영학회 통합학술대회, 2009, pp.1-17.
  17. 박동진, 배동록, "공공기관에서의 지식관리시스템 수용의 영향요인과 저항의 조절효과," 정보시스템연구, 제17권, 제2호, 2008, pp.73-94. https://doi.org/10.5859/KAIS.2008.17.2.073
  18. 박윤서, 이승인, "신상품에 대한 수용과 저항의 통합모형," 경영학연구, 제36권, 제7호, 2007, pp.1811-1841.
  19. 방수원, 사용성 테스트 가이드북(번역서), 한솜미디어, 2004.
  20. 배재권, 정화민, "스마트폰의 기능적 속성이 채택 결정요인에 미치는 영향," e-비즈니스연구, 제9권 제4호, 2008, pp.337-361.
  21. 오종석, 김경원, "정보기술의 특성이 조직구성원의 저항에 미치는 영향에 관한 연구," 경영.경제연구, 제21권, 제1호, 2002, pp.123-140.
  22. 유일, 소순후, "인터넷뱅킹시스템 이용의 영향 요인에 관한 실증연구," 산업경제연구, 제17권, 제6호, 2004, pp.2383-2404.
  23. 유필화, 이승희, "신제품수용시 소비자의 혁신저항에 관한 연구," 경영학연구, 제23권, 제3호, 1994, pp.218-249.
  24. 이건창, 서영욱, 한민희, "유비쿼터스 의사결정 지원시스템이 개인의 흡수역량을통하여 업무성과, 직무몰입, 그리고 의사결정의 질에 미치는 영향에 관한 실증연구," 경영학연구, 제38권 제5호, 2009, pp.1307-1328.
  25. 이동만, 안현숙, 추성윤, "e-Learning에서 정보시스템 특성과 사용자의 자기조절특성이 학습성과에 미치는 영향," 정보시스템연구, 제17권, 제1호, 2008, pp.83-111.
  26. 이동훈, 이상곤, 이지연, "웹기반 협동학습 시스템에서의 주관적 규범과 사회적 상호작용이 지속적 사용의도 에 미치는 영향," 한국IT서비스학회지, 제7권, 제4호, 2008.
  27. 이선로, 김동현, "모바일SFA(mSFA) 시스템의 수용요인및도입성과에관한연구," 경영과학, 제24권, 제1호, 2007, pp.127-145.
  28. 이승희, "신제품수용과정에 있어서 소비자의 혁신저항에 관한 연구," 성균관대학교, 박사학위논문, 1993.
  29. 이영림, "여행업의 정보시스템 품질 평가에 관한 연구," 경기대학교, 석사학위 논문, 2003.
  30. 이학식, 임지훈, SPSS 12.0 매뉴얼: 통계분석 방법 및 해설, 법문사, 2005.
  31. 장정주, 고일상, "업무 - KMS 적합이 KMS 성과에 미치는 영향에 관한 연구," 정보시스템연구, 제16권, 제1호, 2007, pp.179-200.
  32. 전병호, 윤종훈, 송인암, 김병곤, "인터넷뱅킹 사이트의 서비스품질과 인터넷 이용자 개인특성이 고객 충성도에 미치는 영향," 정보시스템연구, 제14권, 제1호, 2005, pp.197-226.
  33. 정현우, "스마트폰과 미래의 변화," 한국콘텐츠학회지, 제8권, 제2호, 2010, pp.28-33.
  34. 최경규, 김승권, "중소기업의 ERP 도입이 업무성과에 미치는 영향에 관한 연구," 중소기업연구, 제27권 제4호, 2005, pp.29-53.
  35. 최형인, 이은경, 변정우, "CRM 유용성이 서비스종사원의 사용자 만족과 업무성과에 미치는 영향: 호텔종사원을 중심으로," 관광.레저연구, 제22권 제2호(통권제51호), 2010, pp.341-360.
  36. 채서일, 사회과학조사방법론, 비엔엠북스, 2005.
  37. Ajzen, I., "The Theory of Planned Behavior," Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol.50, No.2, 1991, pp.179-211. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T
  38. Bagozzi, R. P., "A Field Investigation of Causal Relationships among Cognitions, Affect, Intentions and Behavior," Journal of Marketing Research, Vol.19, 1982, pp.562-585. https://doi.org/10.2307/3151727
  39. Baron, R. M. and Kenny D. A., "The Moderator-Mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.51, No.6, 1986, pp.1173-1182. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  40. Davis, F. D., "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology," MIS Quarterly, Vol.13, No.3, 1989, pp.319-340. https://doi.org/10.2307/249008
  41. Davis, F. D., Bagozzi, R. P. and Warshaw, P. R., "User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Models," Management Science, Vol.35, No.8, 1989, pp.982-1003. https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
  42. DeLone, W. H. and McLean, E. R., "Information Systems Success: The Quest for the Dependent Variable," Information Systems Research, Vol.3, No.1, 1992, pp.60-95. https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
  43. Dhebar, A., "Speeding High-Tech Products, Meet the Balking Consumer," Sloan Management Review, Vol.37, No.2, 1996, pp.37-54.
  44. Dickson, G. W., Seen, J. A. and Chervany, L., "Research in Management Information system," Management Science, Vol.23, No.9, 1977, pp.913-923. https://doi.org/10.1287/mnsc.23.9.913
  45. Doll, W. J. and Torkzad, G., "The Measurement of End-User Computing Satisfaction: Theoretical and Methodological Issues," MIS Quarterly, Vol.15, No.1, 1991, pp.5-12. https://doi.org/10.2307/249429
  46. Durlacher, Mobile Commerce Report 2000, Durlacher Research Ltd., 2000.
  47. Ellen, P. S., Bearden, W. O. and Sharma, S., "Resistance to Technological Innovations: An Examination of the Role of Self-Efficacy and Performance Satisfaction," Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.19, No.4, 1991, pp.297-307. https://doi.org/10.1007/BF02726504
  48. Fishbein, M. and Ajzen, I., Belief, Attitude, Intention and Behavior: An Introduction to Theory and Research, Addison-Wesley Publishing Co., 1975.
  49. Gatignon, H. and Robertson, T. S., "Technology Diffusion: An Empirical Test of Competitive Effects," Journal of Marketing, Vol.53, 1989, pp.35-49. https://doi.org/10.2307/1251523
  50. Goodhue, D. L., "Understanding User Evaluations of Information Systems," Management Science, Vol.41, No.12, 1995, pp.1827-1844. https://doi.org/10.1287/mnsc.41.12.1827
  51. Goodhue, D. L. and Thompson, R. L., "Task-Technology Fit and Individual Performance," MIS Quarterly, Vol.19, No.2, 1995, pp.213-236. https://doi.org/10.2307/249689
  52. Hiltz, S. and Johnson, K., "User Satisfaction with Computer-Mediated Communication Systems," Management Science, Vol.36, 1990, pp.739-764. https://doi.org/10.1287/mnsc.36.6.739
  53. Kalakota, R. and Robinson, M., M-Business: The Race to Mobility, McGraw-Hill Trade, 2001.
  54. Kannan, P. K., Chang, A-M. and Whinston, A. B., "Wireless Commerce: Marketing Issues and Possibilities," Proceedings of the 34th Hawaii International Conference System Science, IEEE Computer Society Press, Los Alamitos, 2001.
  55. Kim, N. W. and Srivatava, R. K., "Managing Intraorganizational Diffusion of Technological Innovations," Industrial Marketing Management, Vol.27, 1998, pp.229-246. https://doi.org/10.1016/S0019-8501(97)00059-X
  56. Kim, S. H., "Moderating Effects of Job Relevance and Experience on Mobile Wireless Technology Acceptance: Adoption of a Smartphone by Individuals," Information & Management, Vol.45, No.6, 2008, pp.387-393. https://doi.org/10.1016/j.im.2008.05.002
  57. King, R. C. and Xia, W., "Media Appropriateness: Effects of Experience on Communication Media Choice," Decision Sciences, Vol.28, No.4, 1997, pp.877-910. https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.1997.tb01335.x
  58. Laudon, K. C. and Laudon, J. P., Essentials of Business Information Systems, Prentice Hall, Seventh Edition, 2006.
  59. Lee, S. M., Kim, Y. R. and Lee, J., "An Empirical Study of Relationships among End-User Information Systems Acceptance, Training, and Effectiveness," Journal of Management Information Systems, Vol.12, No.2, 1995, pp.189-202. https://doi.org/10.1080/07421222.1995.11518086
  60. Massey, A. P., Montoya-Weiss, M., Hung, C. and Ramesh, V., "Cultural Perceptions of Task-Technology Fit," Communications of the ACM, Vol.44, No.12, 2001, pp.83-84.
  61. Mckinney, V., Yoon, K. and Zahedi, F., "The Measurement of Web-Customer Satisfaction: An Expectation and Disconfirmation Approach," Information Systems Research, Vol.13, No.3, 2002, pp.296-315. https://doi.org/10.1287/isre.13.3.296.76
  62. Park, Y. I. and Chen, J. V., "Acceptance and Adoption of the Innovative Use of Smartphone," Industrial Management & Data Systems, Vol.107, No.9, 2007, pp.1349-1365. https://doi.org/10.1108/02635570710834009
  63. Quinn, J. B., Baily, M. N., Herbert, G. R., Meltzer, R. C. and Willett, D., "Information Technology: Increasing Productivity in Services ," The Academy of Management Executive, Vol.8, No.3, 1994, pp.28-51.
  64. Rai, A., Lang, S. and Welker, R., "Assessing the Validity of IS Success Models: An Empirical Test and Theoretical Analysis," Information Systems Research, Vol.13, No.1, 2002, pp.50-69. https://doi.org/10.1287/isre.13.1.50.96
  65. Rainer, K. and Watson, H., "What Does It Take for Successful Executive Information System?," Decision Support System, Vol.14, No.2, 1995, pp.147-156. https://doi.org/10.1016/0167-9236(94)00008-G
  66. Ram, S., "A Model of Innovation Resistance," Advances in Consumer Research, Vol.14, No.1, 1987, pp.208-212.
  67. Rick, B., "Managing the 'S'-Curves of Innovation," Journal of Marketing Management, Vol.7, No.2, 1991, pp.189-202. https://doi.org/10.1080/0267257X.1991.9964149
  68. Rogers, E. M., Diffusion of Innovations, New York: The Free Press, 4th Edition, 1995.
  69. Schiffman, L. G. and Kanuk, L. L., Consumer Behavior, Prentice Hall Inc., 4th Edition, 1991.
  70. Seddon, P. and Kiew, M., "A Partial Test and Development of DeLone and McLean's IS Success Model If IS Success," Proceedings of International Conference Information Systems, Vancouver, Canada, 1994, pp.99-110.
  71. Sharma, S., Durand, R. M. and Gur-Arie, O., "Identification and Analysis of Moderator Variables," Journal of Marketing Research, Vol.18, No.3, 1981, pp.291-300. https://doi.org/10.2307/3150970
  72. Taylor, S. and Todd, P. A., "Understanding Information Technology Usage: A Test of Competing Models," Information Systems Research, Vol.6 No.2, 1995, pp.144-176. https://doi.org/10.1287/isre.6.2.144
  73. Teo, T. and King, W. R., "Assessing the Impact of Integrating Business Planning and IS Planning," Information & Management, Vol.30, No.6, 1996, pp.309-321. https://doi.org/10.1016/S0378-7206(96)01076-2
  74. Venkatesh, V. and Davis, F., "Theoretical Extension of the Technology Acceptance Model: Four Longitudinal Field Studies," Management Science, Vol.46, No.2, 2000, pp.186-204. https://doi.org/10.1287/mnsc.46.2.186.11926
  75. Venkatram an, M . P., "The Im pact of Innovativeness and Innovation Type on Adoption," Journal of Retailing, Vol.67, No.1, 1991, pp.51-67.
  76. Williams, L. J. and Anderson, S., "Job Satisfaction and Organizational Commitment as Predictors of Organizational Citizenship and In-Role Behaviors," Journal of Management, Vol.17, No.3, 1991, pp.601-617.
  77. 뉴데일리, http://www.newdaily.co.kr/ (검색일:2010. 10).
  78. 매일경제, http://www.mk.co.kr/ (검색일: 2010. 08).
  79. 서울경제, http://economy.hankooki.com/ (검색일: 2010. 08).
  80. 전자신문, http://www.etnews.co.kr/ (검색일:2010. 08).
  81. 컴퓨터타임즈, http://computertimes.co.kr/ (검색일: 2010. 08).

피인용 문헌

  1. Effects of ICT Device Ownership on Consumers' Digital Piracy Behavior vol.23, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5859/KAIS.2014.23.4.169