Color Preference Study for Mountain-Climbing Wear According to Gender

남·여 등산객의 등산복 색채 선호 비교 연구

  • Nan, Mei-Lin (Dept. of Fashion Design, Honam University) ;
  • Kim, Chan-Ju (Dept. of Fashion Industry, University of Incheon) ;
  • Lim, Hye-Soon (Dept. of Fashion Design, University of Yenji)
  • 남미령 (호남대학교 의상학과) ;
  • 김찬주 (인천대학교 패션산업학과) ;
  • 임혜순 (연변대학교 의상디자인학과)
  • Received : 2011.07.25
  • Accepted : 2011.11.21
  • Published : 2011.12.31

Abstract

This paper aims to identify the similarities and differences of color preference for mountain climbing wear according to gender, season and item. Total of 749 photos of mountain climbers were taken in 2009 during weekends in May and October at two mountains in Seoul. In order to analyze color by hue and tone, all the data were digitalized using Photoshop and converted to HV/C by using the Munsell Conversion software. For the purpose of data analysis, 13 colors of hue, including 10 base colors of the Munsel color system plus white, gray and black, and 12 tones of PCCS were grouped into 5 groups according to close distance. Jumper, t-shirts, vest and pants were selected as the 4 item categories. Results showed that there were clear differences in color preference based on gender. Women, with a preference for red, reddish purple, black, purple and blue, displayed wider range of choices in color as compared to men, who preferred black and blue color throughout all seasons. Yellow, green, and greenish blue were less preferred by both men and women. For pants, black represented over 90% as the main color for both genders. Overall, men preferred dark tones and women preferred vivid and bright tones. Moreover, there were less distinct differences in color preference according to season and item.

Keywords

References

  1. "한국인의 등산관련 실태와 단체 조사결과-등산인구 1800 만명 넘었다", 마운틴 (2009. 4), pp. 244-249. 자료검색일 2011. 5. 29, http://www.moaz ine.com
  2. 한국패션협회 (2008. 12. 23), '2008년 패션 10대 뉴스', 자료검색일 2010. 5. 28, http://www.koreafashion.org
  3. 김찬호 (2005), 등산객의 기능성 소재 등산복 구매행동, 중앙대학교 예술대학원 석사학위논문.
  4. 유혜경 (2008), 등산수준에 따른 등산복 구매행동 연구, 인천대학교 생활과학연구, 12(1), pp. 15-38.
  5. 이은혜 (2010), 20-30대 등산객의 등산복 착용실태 조사 연구, 한국의류학회지, 34(9), pp. 1470-1478.
  6. 추연숙 (2006), 등산 참가자 특성에 따른 등산복 구매 행동에 관한 연구, 서울여자대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 차현정 (2004), 등산복 디자인 선호 성향, 경희대학교대학원 석사학위논문.
  8. 한국색채연구소 (2007), 색채1, 서울: 칼라뱅크커뮤니케이션, p. 2.
  9. 문수근 (2001), 상품색채와 구매행동의 상관관계, 한국상품문화디자인학회지, 10, pp. 183-198.
  10. 김향란 (2007), 브랜드 연상성과 색채 감성과의 관계, 커뮤니케이션디자인학회지, 24, pp. 104-110.
  11. 김주훈 (2007), 브랜드 이미지에 미치는 브랜드 색채 활용에 관한 연구, 정보디자인학연구, 10, pp. 39- 48.
  12. 한국색채연구소 (2007), 색채1, 서울: 칼라뱅크커뮤니케이션, p. 10.
  13. 박필제, 백숙자 (2002), 컬러 코디네이터를 위한 색채학 입문, 서울: 형설출판사, p. 41.
  14. Kobayashi, S. (1987), A Book of Colors, Tokyo: Kodansha International, pp. 80-85.
  15. 권지현, 김영인 (2008), 현대 여성 수트에 있어서 남성성을 나타내는 색채 특성, 복식, 58(2), pp. 62-77.
  16. 이은혜 (2010), 20-30대 등산객의 등산복 착용실태 조사 연구, 한국의류학회지, 34(9), pp. 1475-1476.
  17. 차현정 (2004), 등산복 디자인 선호 성향, 경희대학교 대학원 석사학위논문 pp. 52-70.