A Study of Flame Visualization of the APU Gas Turbine Engine Sector Combustor

APU용 가스터빈 엔진 분할연소기의 화염가시화 연구

  • 김보라미 (전북대학교 항공우주공학과) ;
  • 최채홍 (한국항공우주연구원, 추진기관팀) ;
  • 최성만 (전북대학교 항공우주공학과)
  • Received : 2010.12.05
  • Accepted : 2011.07.13
  • Published : 2011.08.30

Abstract

In order to see flame behavior in the annular reverse gas turbine combustor, sector combustion test was performed. Ignition test by using torch ignition system was carried out at various combustor inlet velocity and air fuel ratio. Also, flame blow out limit was measured by changing fuel flow rate with constant air mass flow rate. In test results, stable ignition is possible at air excess ratio of 6 and this limit is gradually increased with combustor inlet velocity. The minimum blow out limit is about 4 at 40 m/s of combustor inlet velocity. This blow out limit is also increased up to about 10 with increasing combustor inlet velocity. Test result shows that lean blow out limits are increased with air velocity. The highest blow out limit was found at the combustor inlet velocity of 65 m/s.

가스터빈 연소기의 화염 특성을 알기 위하여 분할 연소기 시험을 수행하였다. 점화시험은 여러 가지 연소기 유입 공기속도와 공기과잉율에 따라 토치 점화장치를 이용하여 수행되었다. 또한, 연료를 충분히 공급한 상태에서 점화를 수행한 후 점차 연료량을 감소시켜가며 희박연소한계를 측정하였다. 실험결과, 공기과잉율 6에서 안정한 점화를 보였고 이 값은 연소기 공기 유입속도에 따라 점점 증가함을 보였다. 최소 실화한계는 연소기 공기 유입속도 40 m/s 에서 약 4였고, 이 값은 연소기 공기유입속도에 따라 약 10까지 증가함을 보였다. 화염특성 시험결과, 화염안정성은 연소기 유입속도가 커질수록 희박화염소실한계는 넓어짐을 알 수 있었고, 연소기 유입 공기속도가 약 65 m/s 에서 가장 큰 화염소실 한계를 보였다.

Keywords

References

  1. 이동훈, 이강엽, 전승배, 양수석, 고영성, 최성만, "지상용 가스터빈 주동력장치(PPU) 연소기의 개발과 시험평가," 한국항공우주공학회지, 제33권, 제8호, 2005, pp.111-112 https://doi.org/10.5139/JKSAS.2005.33.8.111
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