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A Study on the Structure and Characteristics of Social Games

소셜 게임의 구조와 특징에 대한 연구

  • 전경란 (동의대학교 디지털콘텐츠공학과)
  • Received : 2011.11.17
  • Accepted : 2011.12.12
  • Published : 2011.12.20

Abstract

In the digital media environment, the convergence is in the progress creating the new service and contents by users and developing the new needs of users by the service and contents as well. Social games are actualizing the new meaning of convergence. shows not only a new situation blurring the boundary of work and leisure, labor and playing and private and public sector, but how meaningful it is to make connection of social interactions and social assets a solid network. As the most popular social game text, reveals how the personal connections and personal networks constructs the social capital by making the ritual communication more interesting and flexible to the social gamers.

디지털 미디어 환경에서는 이용자의 요구가 새로운 서비스와 콘텐츠를 창출할 뿐만 아니라 새로운 미디어 서비스와 콘텐츠가 이용자의 요구를 새롭게 개발해내면서 컨버전스가 진행되고 있다. 소셜 게임 역시 또 다른 컨버전스 현상을 구현하고 있다. <시티빌>과 같은 소셜 게임은 일과 여가, 노동과 놀이, 사적 영역과 공적 영역의 경계가 허물어지는 상황을 드러내고 있으며, 사회적 상호작용과 사회적 자본의 연결이 어떻게 인맥을 구성하고 견고하게 만들어주는지 보여주고 있다. 또한 <시티빌>은 온라인 상에서 이루어지는 의례적인 커뮤니케이션을 보다 흥미롭고 유연하게 만들어줌으로써 온라인 상에서 축적된 인맥 혹은 인적 네트워크가 사회적 자산이 되는 현상을 드러내고 있다.

Keywords

References

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