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Evaluation of Color Coating Method for Color Maintenance of Color Asphalt Pavement

칼라 아스팔트 포장의 색채 표면보수를 위한 칼라코팅 공법 성능평가

  • 박태순 (서울과학기술대학교 건설공학부)
  • Received : 2011.10.04
  • Accepted : 2011.10.24
  • Published : 2011.12.15

Abstract

The evaluation of various color coating methods for color maintenance of color asphalt pavement is conducted using the laboratory and field tests on the bus lane. The surface of color asphalt constructed on the bus lane is deteriorated such as changing color and decoloration and abrasion due to the passing of the traffic and time. The total of 9 coating methods were evaluated in this study. The laboratory tests included Ultra violet test, adhesion test and Taber abrasion test and the field tests were british pendulum test and visual survey. The results of tests showed that the different methods showed the their own engineering characteristics and it is dependant upon the main material used. The rubber epoxy material for the main material showed the satisfactory result among the methods tested. However, the performance of the coating methods after 100days are not satisfactory, decoloration, abrasion and peeling up are investigated and need to be studied for the further application in the field.

본 연구는 칼라아스팔트 포장의 표면 색채를 보수하기 위하여 사용되는 칼라코팅 공법에 대한 평가를 버스전용 차선에서 실시한 실내외 시험에 관한 연구이다. 교통과 시간의 경과에 따라 칼라아스팔트 표면은 탈변색, 마모가 발생하여 표면 색상에 손상이 발생하게 된다. 총 9개 공법에 대하여 평가를 실시하였다. 실내시험 항목으로 UV시험, 부착성능 및 타버시험장치를 사용하여 내마모시험을 실시하고 현장시험으로는 BPT를 이용한 미끄럼저항시험과 현장 육안조사를 실시하였다. 실험 결과 각 공법들은 서로 다른 공학적 특징을 보였는데 이러한 결과는 각 공법에 사용한 주재료와 관련이 있는 것으로 판단하였다. 고무에폭시를 주재료로 사용한 공법이 평가된 공법 중에서 만족할만한 결과를 보였으나 100일 후 현장 추적조사 결과 모든 공법이 탈변색, 마모, 벗겨짐 현상이 심하게 발생하여 코팅공법으로 적합하지 않으며 추후 적용하기 위해서는 연구가 필요한 것으로 나타났다.

Keywords

References

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