Abstract
Under the influence of a paradigm shift for administrative service of public institutions in around the world, the 'Government Affairs Assessment Act' has been enacted in Korea in March 2006. By the law, each local governments have been obligating to conduct self-assessment and resident's satisfaction survey for improving administrative service. Thus, the purpose of this study is to evaluate the administrative service quality of district offices(in seoul) in order to meet the government's efforts, and to derive improvement point of administrative service quality in district office. Consequently, this study shows administrative service quality factors affecting resident's overall satisfaction degree, service value maturity and positive image maturity of district office and then, will explore improvement ways of each district office through attribute analysis of administrative service quality.
세계 각국의 공공기관들의 행정서비스에 대한 패러다임 변화에 영향을 받아 국내에서도 2001년 1월 '정부 업무등의 평가에 관한 기본법'(폐지)이 제정되었고, 2006년 3월 '정부업무평가 기본법'이 제정되어 각 지방자치단체는 의무적으로 자체평가를 실시하게 되었고 그 일환으로 주민만족도 조사를 대부분의 행정기관에서 실시해 오고 있다. 이와 같이 대국민 행정서비스 질(Quality)을 제고하고자하는 정부의 노력에 부응하기 위하여 본 연구에서는 서울 소재 구청 5곳을 대상으로 행정서비스품질에 대한 평가를 수행하여 행정민원인(고객)들의 전반적 만족도, 서비스가치 성숙도 및 구청의 긍정적 이미지에 영향을 미치는 행정서비스품질 요인을 도출하였고, 각 구청들의 서비스품질 속성평가에서 경쟁 우위/열위적 속성을 파악하여 행정민원인(고객)들을 위한 행정서비스품질 개선방향을 제시하여 행정서비스품질 제고를 통한 고객들의 삶의 질을 높이는데 그 의의가 있다.