DOI QR코드

DOI QR Code

Exploration of Physics Teachers' Perceptions of Idealization

이상화(idealization)에 관한 물리교사들의 인식

  • Received : 2011.05.17
  • Accepted : 2011.08.13
  • Published : 2011.08.30

Abstract

The purposes of this study were to understand what is physics teachers' perceptions of idealization and to explore their teaching experiences about idealization in their physics classes. In order to achieve these research purpose, we conducted in-depth interviews with ten Korean physics teachers. The interview data was transcribed and analyzed interpretively. The results are as follows: (1) Physics teachers are not familiar with the term of 'idealization' but they understand the meaning of idealization and ideal condition. (2) Physics teachers understand the necessity of explicit mentions of idealization and ideal conditions in physics classes. (3) Physic teachers adapt conceptions of idealization and ideal condition into their lectures, experimental classes and evaluation strategies. Thus, the results of this study can provide theocratical understanding of idealization. It will help develop teacher education programs and physics teaching strategies. This research also suggested follow-up research questions about idealization in the physics education field.

이상조건에 대한 이해는 물리학습능력 뿐 아니라 평가 문제 해결에서도 중요하다. 그럼에도 불구하고 교사와 학생들은 그 중요성을 인식하지 못하고 있으며, 이상화에 대한 국내외 선행 연구도 거의 없었다. 따라서 본 연구에서는 물리학습에서의 이상화의 중요성을 강조하기 위해 고등학교 물리교사 10명을 대상으로 일대일 면담을 통해 이상화에 대한 인식을 심층적으로 탐색하였다. 본 연구에서는 교사들의 일대일면담 결과를 통해 교사들의 이상화에 대한 이해와 그와 관련된 수업전략을 알 수 있었다. 교사들은 이상화라는 용어 자체는 잘 알지 못했지만, 이상화와 이상조건에 대한 개념을 이해하고 있었으며 과학 수업에서 이상화와 이상조건에 대해 명시적으로 언급해야 할 필요성에 대해서도 인식하고 있었다. 또한 때때로 교사들은 이론수업, 실험수업, 평가수업에서 이상화를 제시하거나 응용하여 수업 전략을 사용하고 있었다. 본 연구는 이상화에 대한 교사들의 이해 수준을 높일 수 있는 방안과 후속 연구에 대한 제언하고, 이상화에 대한 교사 교육과 수업 전략 개발에 도움을 줄 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 구병두 (2000). 교사 관련변인이 학업성취에 미치는 영향에 대한 메타분석. 한국농업교육, 32(2,) 177-185.
  2. 김국태 (1997). 갈릴레이의 물리학. 서울: 범양사, 241-255.
  3. 김기태, 조평호 (2003). 미래지향적 교사론. 서울: 교육과학사.
  4. 김남희 (2008). 중등 물리과목 학습 실태 분석 및 물리과목 기피 현상에 대한 연구. 중앙대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  5. 류창모 (2003). 심화 선택 교과로서 물리교과의 의미와 물리교과 선택기피 극복을 위한 대안. 연세대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  6. 박종원, 정병훈, 권성기, 송진웅 (1998a). 물리학에서 이론적 설명과 실험에 포함된 이상조건에 대한 고등학생과 과학교사의 이해 조사 I- 이상화의 의미와 특성을 중심으로. 한국과학교육학회지, 18(2), 209-219.
  7. 박종원, 정병훈, 권성기, 송진웅 (1998b). 물리학에서 이론적 설명과 실험에 포함된 이상조건에 대한 고등학생과 과학교사의 이해 조사 II - 이상화가 물리 학습에 주는시 사점을 중심으로. 한국과학교육학회지, 18(2), 245-256.
  8. 박종원, 정병훈, 권성기, 송진웅 (1999a). 물리학에서 이론적 설명과 실험에 포함된 이상조건에 대한 고등학생과 과학교사의 이해 조사 III - 이론적 설명에 포함된 이상조건을 중심으로. 한국과학교육학회지, 19(1), 62-77.
  9. 박종원, 정병훈, 권성기, 송진웅 (1999b). 물리학에서 이론적 설명과 실험에 포함된 이상조건에 대한 고등학생과 과학교사의 이해 조사 IV - 실험에 포함된 이상조건을 중심으로. 한국과학교육학회지, 19(1),78-90.
  10. 송진웅 (1997). 물리학에서 사용되는 중요 이상조건 개념에 대한 대학생의 이해. 물리교육, 15(1), 1-7.
  11. 이미경, 정은영 (2008). 과학 영역에서의 학력 변화의 원인 분석과 대책. 보고서: 국제 학업성취도 평가에 나타난 중.고등학생의 학력 변화(pp. 157-172), 한국교육과정평가원.
  12. 이보경, 장수철 (2008). 고등학교 과학 심화선택 과목 이수여부와 대학 과학 교과목의 학업성취도. 교육과정연구, 26(2), 191-210.
  13. 이봉우, 이성묵 (2004). 학생들이 고급 물리 문항에 어려움을 느끼는 이유에 관한 연구. 새물리, 49(1), 37-43.
  14. 이주연 (2003). 고등학생의 물리 과목선택과 물리 과목에 대한 태도 분석. 전남 대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  15. 이혁규 (1994). 특집 : 국제경쟁력 강화를 위한 시민교육의 방향: 교과교육학 정립을 위한 교사 검증 연구의 필요성. 한국사회과교육학회, 19, 277-290.
  16. 정성기 (2009). 이공계 대학생들의 물리 오개념 연구 - 역학. 한양대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  17. Arons, B. A. (1990). A guide to introductory physics teaching. NewYork: John Wiley & Sons.
  18. Clandinin, D. J. & Connelly, F. M. (1991). Personal knowledge. In A. Lewy(ed.) The international encyclopedia of curriculum (pp.128-131), NewYork: Pergamon Press.
  19. Choi, J. S. & Song, J. (1996). Students' preference for different contexts for learning science. Research in Science Education, 26(3), 341-352. https://doi.org/10.1007/BF02356944
  20. Fenstamacher, G.D. & Soltis, J. F. (1986). Approach to teaching. Journal of Curriculum Studies, 23(2), 207-218.
  21. Galilei, G. (1967). Diologue concerning the two chief world systems, drake translation. Berkeley:University of California Press.
  22. Garrison, J. W. (1986). Husserl, Galileo, and the processes of idealization. Syntheses, 66, 329-338. https://doi.org/10.1007/BF00413650
  23. Hecht, E. (1994). Physics. Books/Cole Publishing Company
  24. Matthews, M. R. (1982). History, philosophy, and science teaching, Science & Education, 1(1), 11-47.
  25. Matthews, M. R. (1987). Experiment and theJ. D. Novak(ed), Proceedings of the second international seminar misconceptions and educational strategies in science and mathematics. 289-298. NewYork: Cornell University. objectification of theory : Galileo's revolution.
  26. Matthews, M. R. (1994). Science teaching : The role of history and philosophy of science. NewYork, London: Routledge.
  27. McMullin, E. (1985). Galilean idealization. Studies in History and Philosophy of science, 16(3), 247-273. https://doi.org/10.1016/0039-3681(85)90003-2
  28. Nersessian, N. (1992). Constructing and instructing : The role of " abstraction techniques" in creating and learning physics. Edited by Richard A. Duschl and Richard J. Hamilton, Philosophy of science cognitive psychology and educational theory and practice, Albany: State University of NewYork Press. 48-68.
  29. Park, J. W. , Song, J. & Pak, S. J. (1991). Conceptions on force and motion of university students taking introductory physics course. 물리교육, 9(1), 47-60.
  30. Solomon, J. (1983). Learning about energy : how pupils think in two domains. European Journal of Science Education, 5(1), 49-59. https://doi.org/10.1080/0140528830050105
  31. Song, J. & Choi, J. S. (1994). Students' preference on different contexts in learning basic concepts of mechanics. 물리교육 12(2), 82-87.
  32. Song, J. , Cho, S. K. & Chung, B. H. (1996). Exploring the parallelism between the change of students' conceptions and the historical change of sientific concepts: inertia. Paper presentation the 27th Annual Conference of ASERA(The University of Canberra,11-14 July 1996).

Cited by

  1. 물리 학습을 돕기 위한 단계적 상황 교수·학습 전략 및 적용 vol.39, pp.3, 2011, https://doi.org/10.21796/jse.2015.39.3.333