Abstract
It is thought traffic flow management under the ubiquitous transportation system has great potential in view of individual vehicle data availability and V2V, V2I two-way communication environments. However, it is expected that deployment of the ubiquitous transportation system takes some time. Therefore it is necessary to evaluate the feasibility of the algorithm under the ITS environment. The speed management algorithm proposed in the previous research is revised to fit for the ITS data collection and information provision environment. And the feasibility of the algorithm is evaluated through simulation experiments.
유비쿼터스 교통환경에서의 속도제어 등 교통관리는 수집데이터와 개별차량 양방 통신환경 등을 고려할 때 효과에 있어 큰 잠재력을 가지고 있다. 그러나 이 알고리즘을 현장에 구현하고 평가하기에는 아직까지 유비쿼터스 교통환경이 조성되지 않았고, 구축까지 시간이 소요될 전망이다. 이에 유비쿼터스 교통환경이 현장에 완전하게 구현되기 전의 과도기적 상황에서 구동 가능한 속도관리 알고리즘을 제시하고 그 타당성을 시뮬레이션 테스트베드를 구축하여 실험 및 평가하였다. 이러한 시뮬레이션 실험을 통하여 나타난 타당성을 바탕으로, 유비쿼터스 교통환경과 ITS 교통환경이 접목된 남양주시 현장 테스트베드가 구축되어 실험이 진행 중이다. 향후 현장 테스트베드 실험이 완료되면 보다 효과적이고 정교화된 속도관리 기술이 제시되고, 도래할 유비쿼터스 교통시대에 대비하는 초석이 될 것으로 기대된다.