Impact of Empathic Concern and Message Framing on Anticipated Emotions and Behavioral Intention in Help Campaign

기아 돕기 캠페인에서 공감적 관심과 긍.부정 프레이밍이 미치는 영향: 예기된 정서와 행위 의도를 중심으로

  • Lee, Seung-Jo (Dept. of Mass Communication, Chung-Ang University) ;
  • Baek, Hye-Lim (Dept. of Mass Communication, Chung-Ang University)
  • 이승조 (중앙대학교 신문방송학부) ;
  • 백혜림 (중앙대학교 신문방송학부)
  • Received : 2011.08.29
  • Accepted : 2011.11.02
  • Published : 2011.11.15

Abstract

Empathic concern is a major psychological factor which activates motives for help. This study investigates how the impact of empathic concern, as a personal trait, and the interaction with positive/negative framing influences responses towards help campaigns. Experiments with 176 subjects were conducted and the data were analyzed focusing on the role of anticipated emotions(satisfaction and guilt). The results were that people high in empathic concern showed larger anticipated satisfaction and behavioral intention compared to people low. The main effect was weak for anticipated guilt. Evidence suggests that anticipated satisfaction mediate the influence of the interaction of empathic concern and framing on behavioral intention. Anticipated guilt did not appear to act as an mediating variable. The theoretical and practical implications are discussed.

공감적 관심은 돕기의 동기를 촉진하는 주요 요인으로 알려져 있다. 본 연구는 국제 기아 돕기 캠페인의 전달에서 개인 성향으로서의 공감적 관심이 미치는 영향과 긍 부정 프레이밍과의 상호작용에 의한 맥락적 차별성을 조사하였다. 176명을 대상으로 실험 연구를 실행하였으며, 개인 성향은 시간적 격차를 두고 선행 조사하여 설문조사로 인한 영향을 최소화하도록 노력하였다. 실험은 공감적 관심(2) ${\times}$ 긍 부정 프레이밍(2)으로 설계하였으며, 예기된 정서(만족감과 죄책감)의 역할에 초점을 맞추어 분석하였다. 그 결과, 공감적 관심이 높은 개인들은 낮은 개인들에 비해 상대적으로 예기된 만족감이 크고 행위 의도가 높은 것으로 나타났다. 공감적 관심에 따른 예기된 죄책감의 차별성은 나타나지 않았다. 공감적 관심과 긍 부정 프레이밍과 상호작용에서는 예기된 만족감이 행위 의도를 매개하는 반면, 예기된 죄책감은 매개 작용을 하지 않는 것으로 나타났다. 이러한 결과의 이론적, 실용적 의미를 살펴보았다.

Keywords