신경과학적 및 신경심리학적 관점에서 본 조선시대 화가의 자화상

Self-Portraits of Painters in Chosun Dynasty Reviewed by Neuroscientific and Neuropsychological Aspects

  • 이대희 (고려대학교 의료원 안산병원 신경과)
  • Lee, Dae Hie (Department of Neurology, Korea University Medical Centre and Ansan Hospital)
  • 발행 : 2011.03.31

초록

In the times of Chosun dynasty, with Chinese cultures and Confucianism the techniques of painting were introduced. There was a tendency toward symbolic, abstract, and disembodied themes of paintings. In the 18 century indigenous techniques were advanced, particularly in calligraphy, poetry, and painting. It was a realism of paintings with subjects such as realistic landscapes and portraits. Through the review of classical portraits, I found the self-portraits drawn by 5 painters in the late period of the dynasty. If it is the principle that an individual human beliefs and activities should be understood in term of their own culture, thepainters was affected in character and activity by environment. So I reviewed and analyzed the self-portraits of the painters in Chosun dynasty through Blanke's model for self-portraits. And this review for the self-portraits suggest that of a importance for neuroscietific models of self and self-consciousness.

키워드

참고문헌

  1. 이근우. 문인화 총론, 서울, 이화문화출판사, 2009.
  2. 조선미. 한국의 초상화, 서울, 돌베개, 2009.
  3. 국립중앙박물관. 조선시대 초상화 초본, 서울, 국립중앙박물관출판팀, 2007.
  4. 박은영 역. 미술사 방법론, 서울, 서울하우스, 2009 [Laurie Schneider Adams: The Methodologies of Art].
  5. 서성록. 동서양 미술의 지평, 서울, 재원, 1999.
  6. 손효주, 유시주, 양건열 역. 미술사의 이해, 서울, 시공사, 1995 [David Piper: The Mitchell Beazley Library of Art.].
  7. 안휘준. 한국회화사, 서울, 일지사, 2008.
  8. 최완수. 조선왕조의 문화절정기, 진경시대. [최완수 편; 우리문화 황금기, 진경시대 1; 사상과 문화, 서울, 돌베개, 2008; 13-44].
  9. 최완수. 겸재 정선과 진경산수화풍. [최완수 편; 우리문화 황금기 진경시대 2; 예술과 예술가들, 서울, 돌베개, 2008; 51-108].
  10. 강관식. 진경시대 초상화 양식의 이념적 기반. [최완수 편; 우리문화 황금기 진경시대 2; 예술과 예술가들, 서울, 돌베개, 2008; 261-318].
  11. 강관식. 조선시대 초상화의 도상과 심상, 미술사학, 2001; 15: 7-55.
  12. 강명관. 조선후기 여항문학연구, 서울, 창작과비평사, 1997.
  13. 이주현. 화가의 자화상; 18세기 양주 화파의 작품을 중심으로, 미술사 연구, 2006; 20: 57-81.
  14. 정석범. 조선후기 서양화풍 초상화와 유가적 자아, 미술사 연구, 2007; 21: 167-202.
  15. 이성미. 조선시대 그림속의 서양화법, 서울, 소와당, 2008.
  16. 김영나. 화가와 초상화, 미술사 연구, 2006; 20: 7-28.
  17. 박은순. 공재 윤두서; 조선후기선비 그림의 선구자, 서울, 돌베개, 2010.
  18. 홍성윤. 우봉 조희룡 회화관, 미술사 연구, 2007; 21: 79-106.
  19. 이성혜. 조선의 화가 조희룡, 서울, 한길아트, 2005.
  20. 조희룡[실시학사 고전문학연구회 역]. 조희룡전집 I-VI, 서울, 한길아트, 1999.
  21. 오주석. 단원 김홍도, 서울, 솔 출판사, 2008; 165-174.
  22. 오주석. 단원 김홍도의 생애와 예술. [최완수 편 ; 우리문화의 황금기, 진경시대 2; 예술과 예술가들, 서울, 돌베개, 2008; 149-216].
  23. 오주석. 단원 김홍도; 조선적인 너무나 조선적인 화가, 파주, 열화당, 2004.
  24. 유봉학. 경화사족의 사상과 진경문화. [최완수 편; 우리문화 황금기, 진경시대 1; 사상과 문화, 서울, 돌베개, 2008;81-110].
  25. 유봉학. 조선후기풍속화 변천의 사회, 사상적 배경. [최완수 편 ; 우리문화의 황금기 진경시대 2; 예술과 예술가들, 서울, 돌베개, 2008; 217-260].
  26. 유흥준. 화인 열전 1, 서울, 역사비평사, 2008.
  27. 유흥준. 화인 열전 2, 서울, 역사비평사, 2008.
  28. 이준구, 강호성. 조선의 화가, 서울, 스타북스, 2007.
  29. 정옥자. 조선후기의 문풍과 진경시문학. [최완수 편; 우리문화의 황금기, 진경사대 1; 사상과 문화, 서울, 돌베개, 2008;45-80].
  30. 조정육. 가을 풀잎에서 메뚜기가 떨고 있구나, 서울, 고래실, 2002.
  31. Sullivan P, McCarthy J. The Relationship between Self and Activity in the context od Artists making Art. Mind, Culture, and Activity 2007; 14: 235-52. https://doi.org/10.1080/10749030701623698
  32. Baloff H. The eye and the me: self-portraits of eminent photographers. Philosophical Psychology 1988; 1: 295-311. https://doi.org/10.1080/09515088808572946
  33. Patrick U, Heather O, Rose MH. Self-Portraits: possible selves in European-American, Chilean, Japanese and Japanese-American cultural contexts. Self and Identity 2004; 3: 321-38. https://doi.org/10.1080/13576500444000100
  34. McMurray J. Self-portraits. Activities, adaptation and aging, 1989; 14: 51-4.
  35. Zaidel DW. Art and brain: insight from neuropsychology, biology and evolution. J Anatomy 2009; 216: 177-83.
  36. Bhattacharya J, Petsche H. Drawing on mind's canvas: differences in cortical integration patterns between artists and non-artists. Hum Brain Mapp 2005; 26: 1-14. https://doi.org/10.1002/hbm.20104
  37. Ross DA, Hancock PJB, Lewis MB. Changing faces: direction is important. Visual Cognition 2010; 18: 67-81. https://doi.org/10.1080/13506280802536656
  38. Laeng B, Overvoll M, Steinsvik OO. Remembering 1500 pictures: the right hemisphere remembers better than the left. Brain and Cognition 2007; 63: 136-44. https://doi.org/10.1016/j.bandc.2006.10.009
  39. Pruessner JC, Baldwin MW, Dedovic K, Renwick R, Mahani NK, Lord C, et al. Self-esteem, locus of control, hippocampal volume, and cortisol regulation in young and old adulthood. NeuroImage 2005; 28: 815-26. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2005.06.014
  40. Cytowic RE, Wood FB. SYNESTHESIA, I. A review of major theories and their brain basis. Brain and Cognition 1982;1:23-35. https://doi.org/10.1016/0278-2626(82)90004-5
  41. Mulvenna CM. Synaesthesia, the Art and Creativity: A Neurological Connection. In: Bogousslavsky J, Hennerci(eds): Neurological Disorders in Famous Artists, Part-2, Basel, Karger 2007; 206-22.
  42. Blanke O. I and Me: self-portrait in brain damage. In: Bogousslavsky J, Hennerci MG(eds): Neurological Disorders in Famous Artists, Part-2, Basel, Karger, 2007; 14-29.
  43. Blanke O. Perception and experience of the self in autoscope phenomena and self-portraiture. Swiss, Arch Neurol Psychiatry 2005; 156: 173-88. https://doi.org/10.4414/sanp.2005.01602
  44. Blanke O, Mohr C. Out-of-body experience, heautoscopy, and autoscopic hallucination of neurological origin: implications for neurocognitive mechanisms of corporeal awareness and self consciousness, Brain Res Rev 2005; 50: 184-99. https://doi.org/10.1016/j.brainresrev.2005.05.008
  45. Giummarra MJ, Gibson SJ, Georgious-Karistianis N, Bradshaw JL. Mechanisms underlying embodiment, disembodiment and loss of embodiment, Neurosci Biobehav Rev 2008; 32: 143-60. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2007.07.001