Abstract
In this study I examined the status of the borrowed scenery of Soshaewon and analyzed the structure of Byeolseo Gardenusing "Soshaewon Sisun(瀟灑園詩選)", which consists of a collection of poems written by people who visited Soshaewon during Joseon Dynasty with bibliographical explanations and "the Thirty Poems of Soshaewon", written by Yang, Gyeong Ji who was the fifth generation from Yang, San Bo. This study expanded the concept of borrowed scenery to include visual, synaesthetic, temporary and ideal features based on the theory of borrowed scenery in "Won Ya(園冶)", which emphasized the time feature and change, and explained that a landscape garden could be perfected by the presence of borrowed scenery beyond the previous borrowed landscape which was recognized through visual value. It would be correct to understand that the visitors to Soshaewon accomplished imaginary scenery(意境) through recreating Soshaewon into a space that stimulated poetic sentiment and aesthetic sensitivity by creating four types of borrowed scenery of a landscape garden composed of both real and fictitious scenery. At present the scope of Soshaewon tends to be limited to its inner garden covering the stream garden. However, in this study I took a new approach in defining the scope of Soshaewon, providing three types of Byeolseo Garden area ; more specifically, the expanded scope of Soshaewon covers the outer garden that secured the outlook of visual, temporary and synaesthetic objects for borrowed scenery and the right to use by purchasing more area by the descendants and the ideological garden that was composed of the ideal borrowed scenery created by the Confucian friends and colleagues who praised the Jeungamcheon Stream area and various famous mountains longing for the immortal world.
본 연구는 자연친화적 전통경관을 이해하기 위해서 차경(借景) 개념에 착안하고 "원야(園冶)"의 차경론과 의경론(意境論)이라는 중국 원림 이론을 빌려 전통정원을 해석하였다. 연구 방법론으로 원림 감상자가 취사 선택한 차경의 양상과 그 결과로서 의경이라는 추상적 경지에 도달하는 차경 구조를 도출하는데 적합한 시문 분석을 선택하였다. 구체적으로 조선시대 소쇄원 방문자들의 감상 기록을 모아 번역한 "소쇄원시선(瀟灑園詩選, 1995)"과 양산보(梁山甫, 1503~1557)의 5대손 양경지(梁敬之, 1662~1734)가 지은 "소쇄원30영(1696)"을 중심으로 소쇄원의 차경 양상을 고찰하고, 차경과 연계하여 원림의 구조를 도출하였다. 연구의 첫 번째 결과로서 기존에 시각 틀을 통해서 이루어진다고 이해한 차경 개념을 넘어서 시각적, 공감각적, 일시적, 관념적 차경으로 유형화하였다. 이에 소쇄원 방문자들은 실경과 허경으로 구성된 원림을 네 가지 유형으로 차경함으로써 소쇄원을 시적 정취와 미적 감성을 제공하는 공간으로 재창조하여 의경을 성취한다는 차경 구조를 제시하였다. 두 번째 결과로서 현재 계정(溪亭) 위주의 내원(內園)으로 인식되는 소쇄원에 시각적, 공감각적, 일시적 차경이 이루어진 조망권과 함께 후대에 담장 밖 부지에 다양한 기능을 담았던 외원(外園), 그리고 소쇄원가 사람들이 도학적으로 교류한 인맥에 의한 증암천(甑岩川) 권역과 신선세계를 갈망하며 읊은 명산(名山) 등 관념적 차경으로 형성된 영향권원을 규정함으로써 세 가지 유형의 원림으로 이루어진 소쇄원의 영역과 구성요소들을 도식화하였다.