보육교사의 건강상태, 건강행동과 보육의 질

Childcare Center Teacher's Health Status, Health Behavior, and Childcare Quality

  • 투고 : 2010.12.31
  • 심사 : 2011.03.02
  • 발행 : 2011.03.30

초록

본 연구는 보육교사의 건강상태, 건강행동, 보육의 질을 살펴보고 이들 변인간 관계를 알아보았다. 경기도와 서울시에 소재하는 보육시설에 근무하는 보육교사 281명을 대상으로 하였으며 자료 분석은 일원변량분석과 Pearson 적률상관계수를 사용하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 건강상태는 낮은 편이었으며 경력 3-5년미만과 30-40세미만의 건강상태가 가장 높게 나타났다. 둘째, 보육교사의 건강행동도 저조한 것으로 나타났는데 5-10년미만의 경력을 지닌 보육교사와 30-40세미만의 보육교사의 정신건강행동이 가장 높게 나타났으며 3-5년미만의 경력을 지닌 보육교사의 신체건강행동이 가장 높게 나타났다. 셋째, 보육교사가 인식하는 보육의 질과 보육교사의 건강상태와 건강행동의 하위영역인 정신건강행동과 신체건강행동간 유의한 정적 상관관계가 나타났다.

This research examined childcare center teachers' health status, health behavior, childcare quality, and the relationship among them. The subjects were 281 child-care center teachers in Kyunggi Province and Seoul. Data were analyzed using One Way ANOVA and Pearson Correration. Results showed that the score of child-care center teachers' health status was low. The teachers whose career were 3-5 years and whose ages were below 30s and 40s had the best health status. The score of teachers' health behavior score was low. Teachers whose career were 5-10 years had the best health behaviors in mental health and teachers whose career were 3-5 years had the best health behaviors in physical health and whose age were below 30s and 40s had the best health behaviors in mental health. Childcare center teachers' health status, health behavior, and childcare quality had positive relation reciprocally.

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