Acknowledgement
Supported by : 한국학술진흥재단
References
- 교육인적자원부(2004). 유아를 위한 양성평등 교육활동 지도자료. 교육인적자원부. 김분한(1992). 암의 원인지각에 관한 탐색적 연구. 이화여자 대학교 대학원 박사학위논문.
- 김헌수, 원유미(2000). Q 방법론. 서울: 교육과학사.
- 손원경, 손유진(2007). 남아와 여아에 대한 유아교사의 인식에 관한 연구. 유아교육 연구, 27(2), 163-179.
- 손유진, 손원경(2007). 유아의 성에 대한 예비유아교사의 인식 연구. 유아교육학논집, 11(2), 183-198.
- 손유진, 손원경(2007). 유아의 성에 대한 예비유아교사의 인식 연구. 유아교육학논집, 11(2), 183-198
- 손유진, 이연선(2006). 자유놀이에서 남아와 여아의 담화전략 및 권력관계에 관한 연구. 열린유아교육연구, 11(5), 269-290.
- 송현주(2002). 대안적 패러다임으로서의 페미니스트 페다고지, 그 가능성을 찾아서. 한국성인교육학회, 5(3), 1-28.
- 안은주, 임부연(2006). 교사발화와 반성적 사고에 나타난 유아교사의 양성평등교육에 대한 인식 연구. 유아교육논총, 15(2), 1-24.
- 여성가족부(2007). 성별영향평가 지침. www.mogef.go.kr.
- 여성가족부(2007). 여성가족부의 장기전략 비전 2030. www.mogef.go.kr.
- 이연선(2006). 교사-유아간 교실담론 분석. 열린유아교육연구, 11(3), 23-45.
- 최경숙(2000). 발달심리학. 서울: 교문사.
- Berk, L. (1997). Child Development. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
- Cahill, B. & Adams, E. (1997). An exploratory study of early childhood teachers' attitudes toward gender goles. Sex Role, 36(7/8), 519-529.
- Flanders, N. (1985). Analyzing teacher behavior. MA: Addison-Wesley.
- Gartrell, D. (2006). Guidance matters: Boys and men teachers. Young Children, 61(3), 92-93.
- Gilligan, C. (1982). In a different voice: Psychology theory and women's development. Cambridge, MA: Harvard University Press.
- Gurian, M. & Steven, K. (2005). The minds of boys: Saving our sons from falling behind in school and life. CA: Jossey-Bass.
- Gurian, M. & Ballew, A. C. (2003). The boys and girls learn differently: Action guide for teachers. CA: Jossey-Bass.
- Hyun, E. S., & Tyler, J. M. (2000). Examination of early childhood practitioners' general perception of gender differences in young children. Journal of Early Childhood Teacher Education, 21(3), 337-354.
- Johnson, E. J., Christie, J. F., & Wardle, F. (2006). 놀이, 발달, 유아교육. (이진희, 손원경, 안효진, 유연옥 역). 서울: 아카데미프레스.(원저출판 2005년)
- Jones, E. & Derman-Sparks, L. (1992). Meeting the challenge of the diversity. Young Children, 72, 12-18.
- King, M. (2004). Guidance with boys in early childhood classrooms. In D. Gartell(Ed.). The power of guidance: Teaching social-emotional skills in early childhood classrooms(pp. 106-124). NY: Delmar/Thomson.
- Maltz, D. N., & Borker, R. A. (1982). A cultural approach to male-female miscommunication. In J. J. Gumperz (Ed.), Communication, language and social identity(pp. 196-216). Cambridge: Cambridge University Press.
- Nelson, B. G., Carlson, F. M., & Rodney, W. Sr. (2006). Men in early childhood: An update. Young Children, 61(5), 34-35.
- Pica, R. (2003). Experience in movement-with music, activities and theory. Albany, N. Y: Delmar Publishers.
- Pinar, W. F., Reynolds, W., M. Slattery, P., P., Taubman, P. M. (1995). 교육과정 의 담론의 새지평 [Understanding Curriculum; Un introduction to the study of historical and contemporary curriculum discourses]. (김복영, 박순경, 조덕규, 석 용준, 명지원, 박현주, 소경희, 김진숙 역). 서울: 원미사.
- Rosemary, P., & Anne, W. (1998). Building strategies: Equal opportunity in the construction industry. Gender, Work and Organization, 5(4), 220-229. https://doi.org/10.1111/1468-0432.00059
- Sharon, R., Susan, G. (2005). Shifting from developmental to postmodern practices in early childhood teacher education. Journal of Teacher Education, 56(1), 34-45. https://doi.org/10.1177/0022487104272057
- Sommers, C. H. (2000). The war against boys. NY: Simon & Schuster Paperbacks.
- Sore, R., & Sore, R. (1983). Context effects in the learning process. In D. C. Smith(Ed.). Essential knowledge for Beginning educators(pp.156-192). Washington, DC : American Association of Colleges of Teacher Education.
- Viadero, D. (2006). Concern over gender gaps shifting to boys. Education Week(Mar. 15) 1:16-17.
- Warner, M.(Ed). (1993). Fear of queer planet: Queer politics and social theory. Minneapolis: University of Minnesota Press.
- Yelland, N. & Susan, G. (1998). Blurring the edges. In N. Yelland(Ed.), Gender in Early Childhood(pp.1-14). London: Routeledge.
- Yelland, N. (1998). Making sense of gender issues in mathematics and technology. In N. Yelland(Ed.), Gender in Early Childhood(pp.249-273). London: Routeledge.