A Case study on Reorganization of Specialized High School Through Workforce demand of Electric-Electronic-Communication Industry in Gyeonggi Province and SWOT Analysis

지역 기반 산업의 인력 수요와 SWOT 분석을 통한 특성화 고등학교 개편에 관한 사례연구

  • Received : 2011.07.31
  • Accepted : 2011.09.23
  • Published : 2011.09.30

Abstract

This Study was to conducted in order to suggest future direction for reorganization of Suwon ${\bigcirc}{\bigcirc}$ Women's High School as a vocational high school. The purpose of this Study was to provide suggestions for the Suwon ${\bigcirc}{\bigcirc}$ women's high school through workforce demand of electric-electronic-communication industry in Gyeonggi Province and SWOT Analysis. The findings of the study were as follows: First, the high school need to work out a educational strategy geared to workforce demand of region based electric-eElectronic-communication industry in Gyeonggi Province for students' employment. Second, the following two approaches are recommended for curriculum development to meet region based electric-eElectronic-communication industry in Gyeonggi Province for students' employment. (1) School curriculum development that is geared to a enterprise for students' employment. Demand of the enterprise is reflected when curriculum is developed under cooperation between school and enterprise. Specific knowledge, attitude and skills is emphasized to students according to demand of the enterprise. (2) school curriculum development that is geared to industry for students' employment. Demand of the electric-electronic-communication industry in Gyeonggi Province is reflected when curriculum is developed under cooperation between school and the electric-electronic-communication industry. Broader knowledge, attitude and skills is emphasized to students for the industry.

이 연구는 지역 기반 산업의 인력 수요와 SWOT 분석을 통한 특성화 고등학교 개편에 관한 사례연구로서 경기 지역의 주요 기반 산업인 전기 전자 통신 산업의 인력 수요 분석과 SWOT 기법에 의한 학교현황 분석을 통하여 중등직업교육기관으로서의 특성화고등학교의 본래 기능인 취업률 향상을 위한 학교 개편 방향을 제시하는 데 있다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 수원${\bigcirc}{\bigcirc}$여자고등학교는 전기 전자 통신관련 산업체가 밀집되어 있는 경기지역에 위치하고 있어, 관련 산업분야로의 취업에 유리한 입지 조건을 갖추고 있으므로, 지역에서 요구하는 산업 인력을 양성하는 육성 전략이 필요하다. 둘째, 지역 산업의 요구에 부응하는 인력 양성을 위한 특성화고등학교 운영체제를 유지하면서, 전기 전자 통신 산업의 흐름에 맞는 교육과정 개발 방향을 다음과 같이 두 가지로 생각해 볼 수 있다. 하나는 기업과 공조하여 기업에서 요구하는 능력에 맞춤형으로 교육함으로써 취업이 보장되는 '기업 연계 맞춤형' 교육과정으로의 개편이다. 현실적으로 기업과 연계하는 것이 용이하지 않고, 불안정한 경제 속에서 위험부담이 있다는 단점이 있으나, 교육과정 운영이 특정 기업에 얽매이거나 왜곡되지 않으면서 장기적인 안목을 갖고 기업과 공조하여 취업률을 높일 수 있다는 장점이 있다. 다른 하나는 '산업 연계 맞춤형' 교육과정으로의 개편이다. 이는 특정 기업에 초점을 맞추는 '기업 연계 맞춤형' 보다 선택의 폭이 넓고, 취업의 기회가 다양화되므로 안정적인 인력 수요 공급이 가능하며, 특화된 기술 수준의 교육과정을 지속적으로 유지할 수 있다는 장점이 있다.

Keywords

References

  1. 김진권 (2007). SWOT 분석을 적용한 전기 . 전자 . 통신분야 특성화고등학교에서 일터로의 전이 향상 방안. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문. 미간행.
  2. 고용노동부(2008). '2008년 인력수요동향조사(하반기) 보고서. (http://www.moel.go.kr)
  3. 수원시청(2011). 기업체 현황. (http://www.Suwon.ne.kr)
  4. 이재강(2005). 21세기 지시기반사회에 대비한 직업교육 혁신. 2005년도 직업교육관련학회 및 단체 공동학술대회 논문집, 15-30. 부경대학교
  5. 이종성, 정향진 (2004) 실업계 고등학교 교육과정 개편 방향 탐색. 한국직업능력개발원.
  6. 정순남(2005). 산학연 혁신 클러스터의 추진 경과 및 향후 방향. 한국직업능력개발원, 직업과 인력개발, 2005 겨울, 4-15.
  7. 한국고용정보원 (2007). 한국고용직업분류. (http://www.keìs.or.kr)