The Development of a Technology.Home Economics Teacher-Training Program

기술.가정과 교사 교육 프로그램 개발

  • Received : 2011.07.31
  • Accepted : 2011.09.23
  • Published : 2011.09.30

Abstract

The purpose of this study is to develop a teacher-training program to improve the Technology Home Economics teacher's educational activity effects. To accomplish this goal, this study developed a training program for the Technology Home Economics teacher through the literature study and the research. The conclusion drawn from this study is as follows: First, it needs to develop a systematic teacher training program to raise the professionalism related to the Technology Home Economics teacher's instruction. Second, the developed program for the Technology Home Economics teacher organizes the 46 subjects and 121 educational contents, and this educational program is worthwhile to be facilitated when a teacher-training institution like the Ministry of Eduction, Science and Technology, local education offices and universities organizes a teacher-training program. Third, as the result analyzing teachers' training demands about the educational contents of a Technology Home Economics teacher-training program, it was appeared that the most demand was 'development of professional activities for the Technology Home Economics teacher', and following demands were the 'production of various evaluation tools', the 'effectively epilogue strategy', and the 'technology to increase the learning motivation' in order. Therefore a training program for the Technology Home Economics teacher should deal these educational contents importantly, and a future teacher-training program developer need to refer to them.

이 연구의 목적은 기술 가정과 교사의 수업과 관련된 교육활동의 효과를 증진시키기 위해서 교사 교육 프로그램을 개발하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 문헌연구와 조사연구를 통해 기술 가정과 교사 교육 프로그램을 개발하였다. 이 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 기술 가정과 교사의 수업과 관련된 전문성을 신장시키기 위해 체계화된 교사교육 프로그램을 개발하는 것이 필요하다. 둘째, 기술 가정과 교사 교육을 위한 프로그램은 46개 과목과 121개 교육 내용으로 구조화 되었는데, 이러한 교육 프로그램은 교육과학기술부, 시도교육청 및 대학 등의 교사 재교육 기관에서 교사 교육 프로그램을 구성할 때 활용할 가치가 있다. 셋째, 기술 가정과 교사 교육 프로그램의 교육 내용에 대한 교육요구도를 분석한 결과 '기술 가정과 교사로서의 전문성 계발 활동', '다양한 평가도구의 제작', '효과적인 발문 전략' 및 '학습의욕을 높이는 기술' 순으로 교육요구도가 높은 것으로 나타났다. 이에 따라 기술 가정과 교사 교육 프로그램에서는 이러한 교육 내용을 중요하게 다루어야 하며 추후 교사 교육 프로그램을 개발할 때 고려할 필요가 있다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술연수원 (2010). 맞춤형 교원연수 프로그램 개발을 위한 권역별 시 . 도 담당자 워크숍.
  2. 권대봉(1997). 한국 산업체의 교육체제개발(ESD)모형 개발 연구. 교육문제연구, 9, 43-58.
  3. 권대봉(1999). 글로벌 인재의 조건, 박영사.
  4. 김판욱(2003). 중등학교 기술 . 가정 담당교사의 직무.
  5. 박도순(1987). 학교자체평가의 접근방안: 학교자체평가 방안 탐색 세미나. 한국교육개발원.
  6. 백순근 (2007). 새로운 교원평가제에 대한 일 고찰. 2007년 중등교사 자격연수 자료집. 서울대학교 교육행정연수원.
  7. 이명훈 (2006). 기술과 교사의 직무수행과 관련 변인. 서울대학교 대학원 박사학위논문. 미간행.
  8. 이은주(2004). 한국전래노래의 다문화적 음악교육을 위한 교사교육프로그램의 개발과 적용. 고려대학교 대학원 박사학위 논문. 미간행.
  9. 이인용 (2002). ADDIE 모형에 기초한 웹기반 부모교육 프로그램 개발. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문. 미간행.
  10. 임윤진 (2011). 중학교 기술교사의 학습공동체 활동과 교수역량의 관계. 서울대학교 대학원 석사학위 논문. 미간행.
  11. 전용조(2005). 기술교사의 교과교육 관련 직무수행능력에 관한 연구. 충남대학교 대학원 박사학위 논문.미간행.
  12. 조대연 (2010). 맞춤형 교원연수 프로그램 개발을 위한 권역별 시 . 도 담당자 워크숍. 교육과학기술연수원.
  13. 최운설 외 (1998). 학점은행제 정착과 활성화 방안 연구. 한국교육개발원.
  14. Apps, J. W. (1985). Irnproving Practice in Continuing Education. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  15. Boyle, P. G.(1981). Planning Better Programs. New York: McGraw-Hill Co.
  16. Cervero, R. M. & Wilson, A. L. (1994). Planning Responsibility for Adult Education. S. F.: Jossey Bass.
  17. Dickhoff, J. S. (1970). Quoted in Handbook of A dult Education. New York: MacMillian.
  18. Dick, W., & Carey, L. (1978). The Systematic Design of Instructíon. Glenview, IL.: Scott, Foresman.
  19. Knowles, M. (1980) The Modern Practice of Adult Education. From pedagogy to andragogy(2nd edition). Englewood Cliffs: Prentice Hall.
  20. Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004
  21. Sork, T. J. (1988). Ethical Issues in Program Planning, In Brockett, R. G.(Ed.), Ethical Issues in Adult Education. New York: Teacher College Press.