A Study on Gianni Versace's Idea Source for Fashion Design

지아니 베르사체의 패션디자인 발상 연구

  • Oh, Yun-Jeong (Dept. of Clothing & Textiles, The University of Suwon) ;
  • Kim, Ji-Young (Dept. of Fashion Design Information, Chungbuk National University)
  • 오윤정 (수원대학교 의류학과) ;
  • 김지영 (충북대학교 패션디자인정보학과)
  • Received : 2011.05.06
  • Accepted : 2011.08.16
  • Published : 2011.09.30

Abstract

Gianni Versace was a designer who established his unique fashion world by thinking creatively and using rich design sources. The purpose of this study is to present designers a methodology for creative and characteristic design development by searching Gianni Versace's idea source for fashion design. As a method of the study, visual and textual data were investigated for Versace's fashion and design source especially focusing on those elements that inspired him. Versace was born in the southern area of Italy in 1946. Ever since his childhood, he had a lot of experience with clothes because his mother was a dressmaker. His first collection was made in 1978, and Versace became one of the most famous fashion designers in the world within 20 years. He used a wide range of design sources such as history, culture, and art and created his design world with it. He focused on four important epochs. They were classicism, Byzantium, the eighteenth century centering on Baroque, and the 1920s and 1930s centering on Madeleine Vionnet and Madame Gres. Among cultural elements, costume design for ballet and opera and rock 'n' roll music inspired him greatly. Also, Pop art and various paintings such as Chagall's and Delaunay's had a huge effect on Versace. With these elements, he created a bold and unique coordination of style by mixing & matching history, genre, material, and style into his design. Thus he completed an extraordinary and original fashion style by emphasizing on decorative and glamorous points and changing a way of thinking.

Keywords

References

  1. 이봉덕, 양숙희 (2002), 21세기로의 전환기에 표현된 패션의 미학적 특성(제 1보): 정성분석을 중심으로, 한국의류학회지, 26(11), p. 1654.
  2. 오윤정 (2011), 푸치의 프린트 디자인 특징 연구, 한복문화, 14(1), p. 122.
  3. 곽보윤 (1999), 지아니 베르사체 패션디자인의 조형성에 관한 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 박기천 (2004), 지아니 베르사체 디자인에 나타난 그리스 신화적 이미지 -1980-90년대를 중심으로-, 건국대학교 대학원 석사학위논문.
  5. 주명희 (1991), 지아니 베르사체의 의상에 나타난 프리미티비즘에 관한 연구, 복식, 17, pp. 197-207.
  6. 김수영, 김혜수, 이연희 (2009), 베르사체 디자인에 나타난 색채특성 -2000년-2006년 컬렉션을 중심으로-, 한국패션디자인학회지, 9(2), pp. 31-46.
  7. 채선미 (2004), 베르사체 남성복 컬렉션에 나타난 문양 연구, 대한가정학회지, 42(10), pp. 173-188.
  8. 박기천 (2004), 지아니 베르사체 디자인에 나타난 그리스 신화적 이미지 -1980-90년대를 중심으로-, 건국대학교 대학원 석사학위논문, p. 15.
  9. 곽보윤 (1999), 지아니 베르사체 패션디자인의 조형성에 관한 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 8.
  10. 곽보윤 (1999), 지아니 베르사체 패션디자인의 조형성에 관한 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 8.
  11. 김수영, 김혜수, 이연희 (2009), 베르사체 디자인에 나타난 색채특성 -2000년-2006년 컬렉션을 중심으로-, 한국패션디자인학회지, 9(2), p. 33.
  12. Martin, Richard (1997a), Versace-Universe of Fashion, 박기완 역 (2002), 세계 유명 패션디자이너 시리즈 I -Versace, 부산: 도서출판 노라노, p. 73.
  13. 곽보윤 (1999), 지아니 베르사체 패션디자인의 조형성에 관한 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 9.
  14. 박기천 (2004), 지아니 베르사체 디자인에 나타난 그리스 신화적 이미지 -1980-90년대를 중심으로-, 건국대학교 대학원 석사학위논문, p. 17.
  15. 곽보윤 (1999), 지아니 베르사체 패션디자인의 조형성에 관한 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, pp. 10-11.
  16. 나현신 (2004), 이탈리아 패션의 미적 특성에 관한 연구-베르사체와 아르마니의 작품을 중심으로-, 복식, 54(6), p. 17.
  17. Breward, Christopher (2003), Fashion-Oxford History of Art-, Oxford: Oxford University Press, p. 211.
  18. 곽보윤 (1999), 지아니 베르사체 패션디자인의 조형성에 관한 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 16.
  19. Martin, Richard (1997b), Gianni Versace, New York: The Metropolitan Museum of Art, p. 19.
  20. Fogg, Marnie (2006), Print in Fashion-Design and Development in Textile Fashion-, London: Batsford, p. 11.
  21. 곽보윤 (1999), 지아니 베르사체 패션디자인의 조형성에 관한 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 31.
  22. 김지영 (2010), 빅터 앤 롤프의 디자인 발상과 작품 특성, 복식, 60(10), p. 48.
  23. Martin, Richard (1997b), Gianni Versace, New York: The Metropolitan Museum of Art, p. 63.
  24. Martin, Richard (1997b), Gianni Versace, New York: The Metropolitan Museum of Art, p. 63.
  25. Versace, Gianni (1994), Vanitas Designs, New York, London, Paris: Abbeville Press, p. 11.
  26. 박기천 (2004), 지아니 베르사체 디자인에 나타난 그리스 신화적 이미지 -1980-90년대를 중심으로-, 건국대학교 대학원 석사학위논문, p. 52.
  27. Versace, Gianni, Calabrese, Omar (1993), Versace Signatures, Kyoto: Kyoto Shoin, p. 109.
  28. 곽보윤 (1999), 지아니 베르사체 패션디자인의 조형성에 관한 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, pp. 49-51.
  29. Martin, Richard (1997b), Gianni Versace, New York: The Metropolitan Museum of Art, p. 65.
  30. Martin, Richard (1997b), Gianni Versace, New York: The Metropolitan Museum of Art, p. 68.
  31. Martin, Richard (1997b), Gianni Versace, New York: The Metropolitan Museum of Art, p. 65.
  32. Buxbaum, Gerda ed. (1999), Icons of Fashion-the 20th Century-, Munich, Berlin, London, New York: Prestel Verlag, p. 142.
  33. 신상옥 (2005), 서양복식사 (제 2 개정판), 서울: 수학사, pp. 90-98.
  34. Martin, Richard (1997b), Gianni Versace, New York: The Metropolitan Museum of Art, p. 65.
  35. 곽보윤 (1999), 지아니 베르사체 패션디자인의 조형성에 관한 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 51.
  36. 신상옥 (2005), 서양복식사 (제 2 개정판), 서울: 수학사, p. 99.
  37. Martin, Richard (1997b), Gianni Versace, New York: The Metropolitan Museum of Art, p. 65.
  38. 신상옥 (2005), 서양복식사 (제 2 개정판), 서울: 수학사, p. 168.
  39. Martin, Richard (1997a), Versace-Universe of Fashion, 박기완 역 (2002), 세계 유명 패션디자이너 시리즈 I -Versace, 부산: 도서출판 노라노, p. 37.
  40. Martin, Richard (1997b), Gianni Versace, New York: The Metropolitan Museum of Art, p. 65.
  41. 곽보윤 (1999), 지아니 베르사체 패션디자인의 조형성에 관한 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 52.
  42. Versace, Gianni (1994), Vanitas Designs, New York, London, Paris: Abbeville Press, p. 179.
  43. Steele, Valerie (2003), Fashion, Italian Style, New Haven, London: Yale University Press, p. 71.
  44. Martin, Richard (1997b), Gianni Versace, New York: The Metropolitan Museum of Art, pp. 63-66.
  45. 김의경 (2005), 20세기 후반 이탈리아 패션디자인 연구-여성복을 중심으로-, 국민대학교 테크노디자인전문대학원 박사학위논문, p. 223.
  46. Martin, Richard (1997b), Gianni Versace, New York: The Metropolitan Museum of Art, p. 71.
  47. Martin, Richard (1997a), Versace-Universe of Fashion, 박기완 역 (2002), 세계 유명 패션디자이너 시리즈 I -Versace, 부산: 도서출판 노라노, p. 8.
  48. Casadio, Mariuccia (1998), Versace, London: Thames and Hudson Ltd., p. 11.
  49. 박기천 (2004), 지아니 베르사체 디자인에 나타난 그리스 신화적 이미지 -1980-90년대를 중심으로-, 건국대학교 대학원 석사학위논문, p. 53.
  50. 김의경 (2005), 20세기 후반 이탈리아 패션디자인 연구-여성복을 중심으로-, 국민대학교 테크노디자인전문대학원 박사학위논문, pp. 222-223.
  51. 김의경 (2005), 20세기 후반 이탈리아 패션디자인 연구-여성복을 중심으로-, 국민대학교 테크노디자인전문대학원 박사학위논문, p. 225.
  52. Martin, Richard (1997b), Gianni Versace, New York: The Metropolitan Museum of Art, p. 172.
  53. Martin, Richard (1997b), Gianni Versace, New York: The Metropolitan Museum of Art, p. 169.
  54. 곽보윤 (1999), 지아니 베르사체 패션디자인의 조형성에 관한 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 64.
  55. Bruzzi, Stella, Church Gibson, Pamela ed. (2000), Fashion Cultures-Theories, Explorations and Analysis-, London and New York: Routledge, p. 264.
  56. 곽보윤 (1999), 지아니 베르사체 패션디자인의 조형성에 관한 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 19.
  57. Versace, Gianni (1998), The Naked & The Dressed, New York: Random House, p. 27.
  58. 나현신 (2004), 이탈리아 패션의 미적 특성에 관한 연구-베르사체와 아르마니의 작품을 중심으로-, 복식, 54(6), p. 17.
  59. Casadio, Mariuccia (1998), Versace, London: Thames and Hudson Ltd., p. 11.
  60. 곽보윤 (1999), 지아니 베르사체 패션디자인의 조형성에 관한 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 64.
  61. Martin, Richard (1997a), Versace-Universe of Fashion, 박기완 역 (2002), 세계 유명 패션디자이너 시리즈 I -Versace, 부산: 도서출판 노라노, p. 11.
  62. 박기천 (2004), 지아니 베르사체 디자인에 나타난 그리스 신화적 이미지 -1980-90년대를 중심으로-, 건국대학교 대학원 석사학위논문, p. 20.
  63. Buxbaum, Gerda ed. (1999), Icons of Fashion-the 20th Century-, Munich, Berlin, London, New York: Prestel Verlag, p. 97.
  64. 곽보윤 (1999), 지아니 베르사체 패션디자인의 조형성에 관한 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 62.
  65. Casadio, Mariuccia (1998), Versace, London: Thames and Hudson Ltd., p. 46.
  66. 이선화 (1992), 20세기 전반기의 회화를 활용한 현대의상, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 81.
  67. 곽보윤 (1999), 지아니 베르사체 패션디자인의 조형성에 관한 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 60.
  68. Casadio, Mariuccia (1998), Versace, London: Thames and Hudson Ltd., p. 5.
  69. 김의경 (2005), 20세기 후반 이탈리아 패션디자인 연구-여성복을 중심으로-, 국민대학교 테크노디자인전문대학원 박사학위논문, pp. 224-225.
  70. 곽보윤 (1999), 지아니 베르사체 패션디자인의 조형성에 관한 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 20.
  71. 곽보윤 (1999), 지아니 베르사체 패션디자인의 조형성에 관한 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 23.
  72. Versace, Gianni, Calabrese, Omar (1993), Versace Signatures, Kyoto: Kyoto Shoin, p. 27.
  73. Mulragh, Jane (1988), Vogue History of 20th Century Fashion, New York: Vicking Penguin, p. 349.
  74. Steele, Valerie (1997), Fifty Years of Fashion-New Look to Now-, New Haven and London: Yale University Press, p. 154.
  75. 조규화, 이희승 (2004), 패션미학, 서울: 수학사, p. 239.
  76. Steele, Valerie (2003), Fashion, Italian Style, New Haven, London: Yale University Press, p. 71.
  77. The Fashion Book (2001), New York: Phaidon, p. 481.
  78. 곽보윤 (1999), 지아니 베르사체 패션디자인의 조형성에 관한 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 18.
  79. 김의경 (2005), 20세기 후반 이탈리아 패션디자인 연구-여성복을 중심으로-, 국민대학교 테크노디자인전문대학원 박사학위논문, p. 225.
  80. 김의경 (2005), 20세기 후반 이탈리아 패션디자인 연구-여성복을 중심으로-, 국민대학교 테크노디자인전문대학원 박사학위논문, p. 225.