심리적 웰빙 인식이 한과류 선택 속성과 고객만족도에 미치는 영향

The Effects of Psychological Well-being Awareness on Selection Attributes for Hangwa(Korean Traditional Snacks) and Customer Satisfaction

  • 최순희 (동의대학교 외식산업경영학과) ;
  • 조용범 (동의대학교 외식산업경영학과)
  • Choi, Soon-Hee (Dept. of Food Service & Restaurant Management, Dong-eui University) ;
  • Cho, Yong-Bum (Dept. of Food Service & Restaurant Management, Dong-eui University)
  • 투고 : 2011.05.26
  • 심사 : 2011.07.27
  • 발행 : 2011.09.30

초록

본 연구는 전통 한과를 구매하는 고객을 대상으로 심리적 웰빙 인식이 한과류 선택 속성과 고객만족도에 미치는 영향를 중심으로 다각적인 분석을 시도하고자 하는 의도에서 출발하여 각 개념들의 하위요인들을 파악하고 이틀 간의 관계를 파악하고자 하였으며, 이와 더불어 한과류를 구매하는 소비자들의 웰빙에 대한 인식을 파악하고자 하였다. 본 연구의 분석 결과는 다음과 같이 도출되었다. 심리적 웰빙 인식과 한과류 선택속성, 고객만족도간의 영향관계를 알아보기 위해 통계분석을 실시한 결과 심리적 웰빙 인식이 한과류 선택속성에 통계적으로 유의한 긍정적(+) 영향관계를 보여주고 있었다. 또한 심리적 웰빙인식이 한과류 선택속성에도 통계적으로 유의한 긍정적(+) 영향관계를 보여주고 있었으며, 한과류 선택속성이 고객만족도에 통계적으로 유의한 긍정적(+) 영향관계를 나타내었다.

As increased demand for well-being food caused more interest in hangwa, or Korean traditional sweets and cookies, this study attempted to analyze the effects of psychological well-being awareness on selection attributes for it and customer satisfaction based on the customers who buy hangwa. As a result of statistical analysis, psychological well-being awareness positively affects selection attributes for hangwa. It also bas a positive effect on customer satisfaction.

키워드

과제정보

연구 과제 주관 기관 : 동의대학교