A Study on the Influence of Attributes of Celebrity Advertising Models on Advertising Attitude, Corporation Reputation and Reliability: Focusing on TOUS les JOURS and Baskin Robbins Christmas Cake Advertisements

연예인 광고모델속성이 광고태도, 기업 명성 및 신뢰에 미치는 영향 : 뚜레쥬르와 배스킨라빈스의 크리스마스 케이크 광고를 중심으로

  • Seo, Kyung-Hwa (Dept. of Culinary Science and Food Service Management, Graduate School, Kyung Hee University) ;
  • An, Hye-Lyung (Dept. of Culinary Science and Food Service Management, Graduate School, Kyung Hee University) ;
  • Lee, Kwang-Suck (Dept. of Culinary Service Management, Kyung Hee University) ;
  • Lee, Soo-Bum (Dept. of Culinary Service Management, Kyung Hee University)
  • 서경화 (경희대학교 일반대학원 조리외식경영학과) ;
  • 안혜령 (경희대학교 일반대학원 조리외식경영학과) ;
  • 이광석 (경희대학교 조리.서비스경영학과) ;
  • 이수범 (경희대학교 조리.서비스경영학과)
  • Received : 2011.05.23
  • Accepted : 2011.07.27
  • Published : 2011.09.30

Abstract

This study is to make an empirical analysis of star marketing used as die means of sales promotion for Christmas cakes regardless of high advertising cos1s, by understanding the influence of attributes of celebrity advertising models for advertisements of bakery companies over die Christmas season on advertising attitude, corporation reputation and reliability which are recognized by consumers. The verification results were judged as important core elements for successful management in bakery industry. Since bakery brands are losing their differentiations in both functional and physical aspects, the study aimed to offer strategic suggestions to bakery industry. The result of study modelling were GFI=0.911, AGFI=0.887, NFI=0.935, CFI=0.979, RMR=.126 at the level of $x^2$=313.294(df-=218, p<0.001). First, model credibility and model attractiveness of advertising models bad a positive(+) influence on advertising attitude. Second, advertising attitude bad a positive(+) influence on corporation reputation and reliability. Third, corporate reputation also bad a positive(+) influence on corporate reliability.

베이커리 기업 광고에 대한 연구 부족과 확대되고 있는 프랜차이즈 형태의 베이커리 경영시스템에서 크리스마스 시즌 유명 연예인 광고모델을 기용한 스타마케팅 활동을 적극적으로 하고 있다. 본 연구의 목적은 베이커리의 크리스마스 광고에 대한 유명 연예인 광고 모델의 속성이 소비자가 인지하는 광고태도, 기업 명성, 기업 신뢰가 어떠한 영향관계가 있는지를 파악하여, 높은 광고비의 지불에도 불구하고 크리스마스 케이크의 판촉수단으로 활용되는 스타마케팅의 장기적인 효과를 실증분석 하고자 하였다. 이러한 검증 결과는 베이커리 산업에의 성공적인 경영 관리에 있어 매우 중요한 핵심요소라 판단되며, 베이커리 브랜드가 기능적 혹은 물리적인 면에서 차이가 없어지면서 브랜드 차별화의 어려움을 겪고 있는 현 시점에서 전략적 시사점을 제안하고자 한다. 본 연구모델의 결과 $x^2$=313.294(df=218, p<0.001)의 수준에서 GFI=.911, AGFI=0.887, NFI=0.935, CFl=0.979, RMR=.126으로 나타났다. 첫 째, 광고 모델 태도에서 모델신뢰성과 모델매력성은 광고 태도에 정(+)의 영향 관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 광고태도는 기업 명성과 기업 신뢰에 정(+)의 영향 관계가 있는 것으로 나타났으며 셋째, 기업 명성 또한 기업 신뢰에 정(+)의 영향 관계가 있는 것으로 나타났다.

Keywords