The Effect of the Food Traceability System Application Applied with the TAM on Consumer Confidence

TAM을 적용한 식품이력추적시스템이 소비자 신뢰에 미치는 영향 연구

  • Kim, Tae-Soon (Dept. of Foodservice Management, Kyonggi University) ;
  • Jin, Yang-Ho (Dept. of Foodservice Management, Kyonggi University)
  • 김태순 (경기대학교 대학원 외식조리학과) ;
  • 진양호 (경기대학교 대학원 외식조리학과)
  • Received : 2011.05.02
  • Accepted : 2011.07.19
  • Published : 2011.09.30

Abstract

This study applies the Technology Acceptance Model to grasp the effect of the food traceability system on consumer confidence and usage intention. To verify the causal relationships between the factors, the consumers who use grocery stores in Seoul were selected. From February 20, 2011 to February 28, 2011, a total of 300 copies of the questionnaire were distributed, and 284 copies except for those unsuitable for analysis were collected. SPSS 12.0 and AMOS 5.0 factors analysis and a reliability test were conducted, in older to validate the proposed hypotheses. The results are summarized as follows. First, the food traceability system bad a significant effect on the technology acceptance model. Second, the food traceability system bad a significant affect on consumer confidence. Third, the food traceability system bad a significant effect on usage intention. Fourth, the technology acceptance model didn't have a significant effect on consumer confidence. Fifth, the technology acceptance model and consumer confidence bad significant effects on usage intention. Based on these results, this study suggests useful implications for the food traceability system.

본 연구는 기술수용모델을 적용하여 식품이력 추적시스템이 소비자신뢰와 이용의도를 파악하고자 하였다. 각 요인간의 인과관계를 검증하기 위해 서울소재 식품판매점을 이용하는 소비자를 대상으로 선정 하였다. 2011년 2월 20일부터 2011년 2월 28일까지 총 300부를 배포하고 회수된 설문지 중에서 중심화경향이 심하거나, 분석에 부적합한 설문지 6부를 제외하고 284부에 대하여 SPSS 12.0과 AMOS 5.0을 이용하여 요인분석과 신뢰성 검증을 실시하고, 제시된 연구가설을 검증하기 위해서 공분산구조분석을 실시하였다. 분석결과를 요약하면, 첫째 식품이력추적시스템은 기술수용모델에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 식품이력추적시스템은 소비자신뢰에 유의적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 셋째, 식품이력추적시스템은 이용의도에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 기술수용모델은 소비자신뢰에 유의적인 영향을 미치지 못하는 것으로 분석되었다. 다섯째, 기술수용모델은 이용의도에 유의한 영향을 미치고 있으며, 또한 소비자신뢰는 이용의도에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 이러한 분석결과를 바탕으로 식품이력추적시스템에 대한 유용한 시사점을 제시 하였다.

Keywords