무역지원기관의 서비스품질과 기업특성이 수출기업의 무역지원기관 서비스 만족도, 활용도 및 수출성과에 미치는 영향

The Effects of the Service Quality of the TSO(Trade Support Organization) on the Utilization, Satisfaction and Performance of the Exporting Firms

  • 투고 : 2011.08.29
  • 심사 : 2011.09.17
  • 발행 : 2011.09.27

초록

무역의존도가 높은 우리나라는 경제성장을 위해서 내수시장의 확대 못지않게 무역의 발전도 중요하다. 무역의 발전을 위해서는 그 주역인 기업이 성과를 내야하고, 무역서비스를 제공하고 있는 무역지원기관은 기업이 성과를 낼 수 있도록 지원해야 한다. 이에 본 연구는 기업지원의 핵심역할을 담당하고 있는 무역지원기관의 서비스품질과 기업특성이 수출기업의 무역지원기관 서비스 만족도, 활용도 및 수출성과에 미치는 영향을 분석하였다. 실증분석 결과, 기업의 수출성과를 제고하기 위해서는 첫째, 무역지원기관 서비스품질의 체계성, 신뢰성, 공감성을 지속적으로 향상시킴으로써 무역지원기관 서비스의 활용도를 높여야 한다. 둘째, 기업의 수출지향적 마인드가 높을수록 무역지원기관 서비스 활용도가 높고, 성과도 높게 나타나 기업의 수출지향적 마인드를 제고해야 한다. 셋째, 기업의 수출집약도가 낮을수록 무역지원기관 서비스 활용도가 높게 나타나 서비스 제공시에 수출집약도가 낮은 기업에 대한 배려가 있어야 한다.

In 2010, it appears that Korean economic growth rate heavily depends on its international trade. Thus, a sustainable growth of the international trade is very important to Korea. To increase export, a continuous making profits is the most important to companies and TSO(Trade Support Organization) needs to provide a trade support services to the exporting firms. In this context, this study aims to provide a comprehensive analysis of the correlation between company performance and service quality, utilization and customer satisfaction of TSO. Some implications from the results of this study are suggested. First, TSO needs to boost the utilization of its services by enhancing systemizing, reliability and empathy of its service qualities. And then, TSO needs to encourage companies to focus on export-oriented business mind, since these companies have tendency to show a better practical application and high degree of performance as well. Third, TSO needs to develop some exceptional services for the companies with the low weight of export in turnover since those groups tend to have higher customer satisfaction. Our major findings contribute to the trade support service planning of TSO.

키워드