DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of the Enneagram Group Counseling Program on Self-esteem, Anxiety and Interpersonal Relationships in Nursing Students

에니어그램 집단상담 프로그램이 간호대학생의 자존감과 불안 및 대인관계에 미치는 효과

  • 구현영 (대구가톨릭대학교 간호대학)
  • Received : 2011.09.26
  • Accepted : 2011.12.12
  • Published : 2011.12.31

Abstract

Purpose: This study was done to examine the effects of the enneagram group counseling program on self-esteem, anxiety and interpersonal relationships in nursing students. Methods: The study was designed using a nonequivalent control group pretest-posttest design. The participants consisted of 52 nursing students (26 in the experimental group and 26 in the control group). Nursing students in the experiment group participated in the enneagram group counseling program. The data were analyzed using the SPSS/WIN 14.0 program. Results: The anxiety level of the experimental group decreased significantly from those in the control group. However, self-esteem and interpersonal relationships in the experimental group were not different from those in the control group. Conclusions: The enneagram group counseling program was effective in decreasing anxiety for nursing students.

Keywords

References

  1. 구현영, 박현숙 (2005). 간호대학생의 진로 태도 성숙도와 관련 변인. 상담학연구, 6(2), 373-385.
  2. 김성남 (2004). 에니어그램 집단상담프로그램이 간호대학생의 자아정체감과 대인관계에 미치는 효과. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문, 서울.
  3. 김순자 (2005). 에니어그램을 활용한 집단상담이 자기효능감과 대인관계에 미치는 영향. 서경대학교 대학원 석사학위 논문, 서울.
  4. 김정택 (1978). 특성 불안과 사회성과의 관계: Spielberger의 STAI를 중심으로. 고려대학교 대학원 박사학위 논문, 서울.
  5. 문선모 (1980). 인간관계훈련 집단상담의 효과에 관한 일연구. 경상대학교논문집, 19. 195-204.
  6. 박인순, 김창숙, 김란, 김영재, 박명희 (2005). 일 간호학생의 임상실습 스트레스, 불안 및 피로조사. 한국간호교육학회지, 11(2), 151-160.
  7. 변보기, 강석기 (2002). 청소년의 자아존중감과 적대감에 관한 연구. 청소년학연구, 9(3), 269-291.
  8. 안효자, 정복례 (2006). 간호학생의 자아존중감과 대인불안. 한국간호교육학회지, 12(2), 224-228.
  9. 윤운성 (2009). 에니어그램 이해. 서울: 한국에니어그램교육연구소.
  10. 이경아, 정현희 (1999). 스트레스, 자아존중감 및 교사와의 관계가 청소년의 학교적응에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담과 심리치료, 11(2), 213-226.
  11. 이광자, 손봉희 (2005). 에니어그램 관련 연구논문 분석. 간호과학, 17(1), 29-39.
  12. 이미련, 김순구 (2005). 간호대학생의 에니어그램 성격유형에 관한 조사. 부모.자녀건강학회지, 8(2), 168-181.
  13. 이은옥, 송혜향, 김주현, 이병숙, 이은희, 이은주, 박재순, 전경자, 정면숙 (1992). 불안 및 스트레스에 대한 간호중재 효과의 메타 분석. 중앙의학, 22(4), 526-549.
  14. 이정섭, 김영운 (2004). 대학생의 스트레스 관리를 위한 에니어그램의 효과. 정신간호학회지, 13(4), 438-448.
  15. 이종의 (2002). 에니어그램 교육프로그램이 자아존중감, 자아 수용, 자녀양육태도에 미치는 영향. 명지대학교 대학원 석사학위 논문, 서울.
  16. 전병재 (1974). Self-esteem; a test of its measurability. 연세논총, 11, 109-129.
  17. 조규판, 주희진 (2009). 에니어그램을 활용한 진로탐색 프로그램이 대학생의 진로결정 자기효능감에 미치는 효과. 학습자중심교과교육연구, 9(2), 273-291.
  18. 조성란 (2006). 에니어그램을 활용한 집단상담이 청소년들의 대인관계와 학교생활적응에 미치는 효과. 선문대학교 대학원 석사학위 논문, 아산.
  19. 주희진, 조규판 (2006). 에니어그램을 활용한 자아증진 프로그램이 대학생의 자기효능감에 미치는 효과. 부산교육학연구, 19, 41-61.
  20. 황성자 (2006). 간호대학생들의 임상실습 스트레스, 자기효능감 및 자아존중감과의 관계. 한국간호교육학회지, 12(2), 205-213.
  21. 황승숙 (2004). MBTI 기본 프로그램이 간호대학생의 대인관계와 집단응집력에 미치는 영향. 한국보건간호학회지, 18(1), 61-73.
  22. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd Eds.). Hillsdale, NJ: Laurence Erlbaum Associate Inc.
  23. Mahat, G. (1998). Stress and coping: Junior baccalaureate nursing students in clinical settings. Nursing Forum, 33(1), 11-19. https://doi.org/10.1111/j.1744-6198.1998.tb00976.x
  24. Riso, D. R., & Hudson, R. (1999). The wisdom of enneagram. New York, NY: Bamtam Books.
  25. Rosenberg, M. (1973). Which significant others? American Behavior Scientists, 16, 829-860. https://doi.org/10.1177/000276427301600603
  26. Schlein, S. P. & Guerney, B. G. (1971). The interpersonal relationship scale. Unpublished doctoral dissertation. Pennsylvania State University.
  27. Spielberger, C. D., Lushene, R. E., & Mcadoo, W. G. (1977). Theory and measurement anxiety states. Hemiphere public co.
  28. Wright, S., & Sayre-Adams, J. (2007). Who do you think you are? Nursing Standard, 21(32), 20-23.

Cited by

  1. Effectiveness of Enneagram Group Counseling for Self-identification and Depression in Nursing College Students vol.43, pp.5, 2013, https://doi.org/10.4040/jkan.2013.43.5.649
  2. Effects of an Interpersonal Relationship Harmony Program on Nursing Students vol.21, pp.3, 2015, https://doi.org/10.5977/jkasne.2015.21.3.330
  3. The Effects of an Enneagram Program on Codependency, Anger, and Interpersonal Relationship in Wives of Alcoholics vol.25, pp.3, 2016, https://doi.org/10.12934/jkpmhn.2016.25.3.166
  4. Factors Influencing to the Cultural Competence in Nursing Students vol.12, pp.6, 2014, https://doi.org/10.14400/JDC.2014.12.6.415
  5. Effects of Enneagram Program for Self-esteem, Interpersonal Relationships, and GAF in Psychiatric Patients vol.24, pp.2, 2015, https://doi.org/10.12934/jkpmhn.2015.24.2.116
  6. Effects of Korean Enneagram Program on the Ego-identity, Interpersonal Relationship, and Self-leadership of Nursing College Students vol.21, pp.4, 2015, https://doi.org/10.11111/jkana.2015.21.4.393