References
- 구현영, 박현숙 (2005). 간호대학생의 진로 태도 성숙도와 관련 변인. 상담학연구, 6(2), 373-385.
- 김성남 (2004). 에니어그램 집단상담프로그램이 간호대학생의 자아정체감과 대인관계에 미치는 효과. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문, 서울.
- 김순자 (2005). 에니어그램을 활용한 집단상담이 자기효능감과 대인관계에 미치는 영향. 서경대학교 대학원 석사학위 논문, 서울.
- 김정택 (1978). 특성 불안과 사회성과의 관계: Spielberger의 STAI를 중심으로. 고려대학교 대학원 박사학위 논문, 서울.
- 문선모 (1980). 인간관계훈련 집단상담의 효과에 관한 일연구. 경상대학교논문집, 19. 195-204.
- 박인순, 김창숙, 김란, 김영재, 박명희 (2005). 일 간호학생의 임상실습 스트레스, 불안 및 피로조사. 한국간호교육학회지, 11(2), 151-160.
- 변보기, 강석기 (2002). 청소년의 자아존중감과 적대감에 관한 연구. 청소년학연구, 9(3), 269-291.
- 안효자, 정복례 (2006). 간호학생의 자아존중감과 대인불안. 한국간호교육학회지, 12(2), 224-228.
- 윤운성 (2009). 에니어그램 이해. 서울: 한국에니어그램교육연구소.
- 이경아, 정현희 (1999). 스트레스, 자아존중감 및 교사와의 관계가 청소년의 학교적응에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담과 심리치료, 11(2), 213-226.
- 이광자, 손봉희 (2005). 에니어그램 관련 연구논문 분석. 간호과학, 17(1), 29-39.
- 이미련, 김순구 (2005). 간호대학생의 에니어그램 성격유형에 관한 조사. 부모.자녀건강학회지, 8(2), 168-181.
- 이은옥, 송혜향, 김주현, 이병숙, 이은희, 이은주, 박재순, 전경자, 정면숙 (1992). 불안 및 스트레스에 대한 간호중재 효과의 메타 분석. 중앙의학, 22(4), 526-549.
- 이정섭, 김영운 (2004). 대학생의 스트레스 관리를 위한 에니어그램의 효과. 정신간호학회지, 13(4), 438-448.
- 이종의 (2002). 에니어그램 교육프로그램이 자아존중감, 자아 수용, 자녀양육태도에 미치는 영향. 명지대학교 대학원 석사학위 논문, 서울.
- 전병재 (1974). Self-esteem; a test of its measurability. 연세논총, 11, 109-129.
- 조규판, 주희진 (2009). 에니어그램을 활용한 진로탐색 프로그램이 대학생의 진로결정 자기효능감에 미치는 효과. 학습자중심교과교육연구, 9(2), 273-291.
- 조성란 (2006). 에니어그램을 활용한 집단상담이 청소년들의 대인관계와 학교생활적응에 미치는 효과. 선문대학교 대학원 석사학위 논문, 아산.
- 주희진, 조규판 (2006). 에니어그램을 활용한 자아증진 프로그램이 대학생의 자기효능감에 미치는 효과. 부산교육학연구, 19, 41-61.
- 황성자 (2006). 간호대학생들의 임상실습 스트레스, 자기효능감 및 자아존중감과의 관계. 한국간호교육학회지, 12(2), 205-213.
- 황승숙 (2004). MBTI 기본 프로그램이 간호대학생의 대인관계와 집단응집력에 미치는 영향. 한국보건간호학회지, 18(1), 61-73.
- Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd Eds.). Hillsdale, NJ: Laurence Erlbaum Associate Inc.
- Mahat, G. (1998). Stress and coping: Junior baccalaureate nursing students in clinical settings. Nursing Forum, 33(1), 11-19. https://doi.org/10.1111/j.1744-6198.1998.tb00976.x
- Riso, D. R., & Hudson, R. (1999). The wisdom of enneagram. New York, NY: Bamtam Books.
- Rosenberg, M. (1973). Which significant others? American Behavior Scientists, 16, 829-860. https://doi.org/10.1177/000276427301600603
- Schlein, S. P. & Guerney, B. G. (1971). The interpersonal relationship scale. Unpublished doctoral dissertation. Pennsylvania State University.
- Spielberger, C. D., Lushene, R. E., & Mcadoo, W. G. (1977). Theory and measurement anxiety states. Hemiphere public co.
- Wright, S., & Sayre-Adams, J. (2007). Who do you think you are? Nursing Standard, 21(32), 20-23.
Cited by
- Effectiveness of Enneagram Group Counseling for Self-identification and Depression in Nursing College Students vol.43, pp.5, 2013, https://doi.org/10.4040/jkan.2013.43.5.649
- Effects of an Interpersonal Relationship Harmony Program on Nursing Students vol.21, pp.3, 2015, https://doi.org/10.5977/jkasne.2015.21.3.330
- The Effects of an Enneagram Program on Codependency, Anger, and Interpersonal Relationship in Wives of Alcoholics vol.25, pp.3, 2016, https://doi.org/10.12934/jkpmhn.2016.25.3.166
- Factors Influencing to the Cultural Competence in Nursing Students vol.12, pp.6, 2014, https://doi.org/10.14400/JDC.2014.12.6.415
- Effects of Enneagram Program for Self-esteem, Interpersonal Relationships, and GAF in Psychiatric Patients vol.24, pp.2, 2015, https://doi.org/10.12934/jkpmhn.2015.24.2.116
- Effects of Korean Enneagram Program on the Ego-identity, Interpersonal Relationship, and Self-leadership of Nursing College Students vol.21, pp.4, 2015, https://doi.org/10.11111/jkana.2015.21.4.393