참고문헌
- 강익화, 김혜순 (1994). 간호학생이 지각한 수간호사의 리더십과 임상실습만족도와의 관계연구. 성인간호학회, 6(2), 144-155.
- 구혜자 (2008). 간호학생이 지각한 가족지지와 임상실습만족도와의 관계. 한국간호교육학회지, 14(2), 205-215. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2008.14.2.205
- 김순례, 이종은 (2005). 간호대학생들의 임상실습스트레스, 대처방식 및 자아존중감과의 관계. 한국간호교육학회지, 11(2), 98-106.
- 김은하, 오윤희 (2000). 3년제 간호대학생의 임상실습 만족도에 관한 조사 연구. 한국간호교육학회지, 6(2), 186-198.
- 박경은, 이성은 (2002). 간호학생의 성취동기와 임상실습만족도에 대한 상관성 연구, 동남보건대학논문집, 20(2), 83-96.
- 박민아 (2009). 간호대학생의 셀프리더십, 임상실습 스트레스 및 대처방식. 경북대학교 석사학위 논문, 대구.
- 박재석, 류설영, 장은진, 김정범 (2002). 의과대학생의 불안 및 자아강도가 스트레스 대처방식에 미치는 영향. 생물치료정신의학회지, 8(1), 150-157.
- 박주영 (1995). A․B 성격유형․자아정체감․스트레스 대처간의 관계연구. 숙명여자대학교 석사학위 논문, 서울.
- 박지원 (1985). 사회적지지척도 개발을 위한 일 연구. 연세대학교 대학원 박사학위 논문, 서울.
- 박현숙, 배영주, 정선영 (2002). 간호대학생의 자아존중감, 자기효능감, 대응방법 및 학업.취업 스트레스에 관한 연구. 정신간호학회지, 11(4), 621-631.
- 박현주, 장인순 (2010). 일 간호대학생의 스트레스, 우울, 대처 방법과 임상실습만족도. 한국간호교육학회지, 16(1), 14-23.
- 박현진 (1997). 자아탄력성에 따른 지각된 스트레스, 대처, 우울. 고려대학교 석사학위 논문, 서울.
- 서미, 최보영, 조한익 (2006). 생활스트레스 대처방식, 사회적 지지가 대학생의 정신건강에 미치는 영향, 상담학연구, 7(2), 271-288.
- 오명희, 장윤옥 (2007). 가족건강성과 부모의 학업기대유형에 따른 청소년 학습동기의 차이. 한국가정과 교육학회지, 19(4), 57-74.
- 유필숙, 김은실, 김혜경, 이성희, 형희경, 엄애용, 김희선 (2008). 임상실습에 대한 간호사와 간호학생의 교수효율성 인지정도. 간호행정학회지, 14(3), 311-320.
- 양진주 (2000). 임상실습 시 간호학생이 지각하는 간호 가치관과 실습만족도에 영향을 미치는 요인. 한국간호교육학회지, 6(2), 276-286.
- 윤혜정 (1993). 청소년의 일상적 스트레스와 사회관계망 지지 지각. 서울대학교 석사학위 논문, 서울.
- 이숙자 (1980). 간호학생의 임상실습 만족도에 관한 조사연구. 대한간호학회지, 10(2), 41-52.
- 이점덕 (2006). 프리셉터 지도를 받은 간호학생의 비판적 사고성향, 임상수행능력 및 임상실습 만족도. 전남대학교 석사학위 논문, 광주
- 이우숙, 조갑출, 양선희, 노영숙, 이규영 (2009). 시뮬레이션 연계 문제중심학습이 간호학생의 간호기본역량에 미치는 효과. 기본간호학회지, 16(1), 64-72.
- 장종화, 김경희 (2000). 성취동기와 임상실습만족도와의 관계에 관한 연구. 중앙간호논문집. 4(1), 175-193.
- 장휘숙 (2001). 정신병리를 차단하는 요인으로서의 탄력성. 한국심리학회지: 발달, 14(1), 113-127.
- 최공옥, 조현숙, 김정엽 (2001), 간호학생 임상실습교육에서 실습지도자 활용(preceptorship)의 교수효율성. 가천길대학논문집, 29, 51-58.
- 하나선, 한금선, 최정 (1998). 간호학생의 스트레스 지각, 대처 유형, 스트레스 반응간의 관계. 대한간호학회지, 28(2) 358-368.
- 한수정 (2000). 임상실습시 간호학생이 지각하는 힘 복돋우기 (empowerment)와 실습만족도에 관한 연구. 한국간호교육학회지, 6(1), 132-146.
- Block, J., & Kremen, A. M. (1996). IQ and ego-resiliency: Conceptual and empirical connections and separateness. Journal of Personality and Social Psychology, 70(2), 349-361. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.2.349
- Edwards, H., Smith, S., Courtney, M., Finlayson, K., & Chapman, H. (2004). The impact of clinical placement location on nursing students' competence and preparedness for practice. Nurse Education Today, 24(4), 248-255. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2004.01.003
- Folkman, S., & Lazarus, R. S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York: Springer Publishing Co.
- Keller, J. M. (1979). Motivation and Instructional Design: A theoretical perspectives. Journal of Instructional development, 2(4), 26-34. https://doi.org/10.1007/BF02904345
- Klohnen, E. C. (1996). Conceptual analysis and measurement of the construct of ego-resiliency. Journal of Personality and Social Psychology, 70(5), 1067-1079. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.5.1067
- Luthar, S. S., & Cicchetti, D. (2000). The construct of resilience: Implications for interventions and social policies. Development and Psychopathology, 12(4), 857-885. https://doi.org/10.1017/S0954579400004156
- MacCallum, R. C., Browne, M. W., & Sugawara, H. M. (1996). Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling. Psychological Methods, 1, 130-149. https://doi.org/10.1037/1082-989X.1.2.130
- Reeve, M. M. (1994). Development of an instrument of measure effectiveness of clinical instructors. Journal of Nursing Education, 33(1), 15-20.
피인용 문헌
- Teaching Effectiveness and Adequacy of Practical Training in Nursing Students vol.21, pp.4, 2015, https://doi.org/10.5977/jkasne.2015.21.4.550
- The Structural Relationship among Sense of Coherence, Clinical Practice Stress, and Departmental Satisfaction of Dental Hygiene Students vol.16, pp.5, 2016, https://doi.org/10.17135/jdhs.2016.16.5.323
- A Concept Analysis of Ego-resiliency vol.27, pp.6, 2015, https://doi.org/10.7475/kjan.2015.27.6.644
- Ego Resilience, Problem Solving Process and Clinical Practice Competency in Nursing Students vol.19, pp.3, 2013, https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.3.341
- The influencing factors of Ego-Resilience and Empowerment on Nursing Professionalism among Nursing Students vol.17, pp.8, 2016, https://doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.8.292
- Ego Resilience, Communication Ability and Problem-Solving Ability in Nursing Students vol.19, pp.4, 2013, https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.4.571
- The Relationship of Ego Resilience and involvement with the Experience of Anxiety and Perceived Stress in Nursing students vol.15, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.4.1953
- Clinical Practice Performance According to Type of Practices and Satisfaction of Clinical Practice in Students at Child Health Nursing vol.19, pp.4, 2013, https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.4.542
- Ego-Resilience and the Clinical Competence of Nursing Students vol.27, pp.2, 2013, https://doi.org/10.5932/JKPHN.2013.27.2.293
- Personal types, Ego-resilience, and College Adaptation in Nursing and Health Care related Students vol.16, pp.12, 2015, https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.12.8861
- Influence of Ego-Resilience and Self-Efficacy on Satisfaction in major of Nursing Student vol.20, pp.2, 2014, https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.2.244
- Relationship Among Subjective well-being, Self-identity and Family function of Nursing Students vol.14, pp.2, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.02.376
- Empathy and Clinical Practice Stress in Nursing Student vol.16, pp.9, 2015, https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.9.6044
- The Influence of Self-resilience and Academic Self-concept on Test Anxiety in Undergraduates vol.21, pp.3, 2014, https://doi.org/10.7739/jkafn.2014.21.3.275
- Study of On- and Off-Campus Clinical Practice Satisfaction and Major Satisfaction among Dental Hygiene Students in Some Regions vol.15, pp.11, 2014, https://doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.11.6793
- Sense of Coherence and Stress of Clinical Practice in Nursing Students vol.19, pp.2, 2013, https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.2.163