DOI QR코드

DOI QR Code

Knowledge Hierarchy for Culture Contents Development

문화콘텐츠 개발을 위한 지식정보체계

  • 김상헌 (한국외국어대학교 글로벌문화콘텐츠학과) ;
  • 김나윤 (한국외국어대학교 글로벌문화콘텐츠학과)
  • Received : 2011.09.20
  • Accepted : 2011.10.11
  • Published : 2011.12.28

Abstract

This article described relations between knowledge contents for culture contents. Knowledge contents include academic article, research report, digital replica for old books and digital cultural heritages with a high level of abstraction and complexity. The process of digitalization sets up the clearinghouse for information and knowledge of humanities which can be a critical resource for cultural contents development. Knowledge contents are deliverable of knowledge-information hierarchies. The knowledgeinformation resource management plan doing by Korean Studies Advancement Center shows the most of the hierarchies. As a result, this paper shows that the process of knowledge-information development and the process of cultural contents development are in a series of continuous process.With the help of information technology.

본 논문은 문화콘텐츠 창조 기반으로서 지식정보의 계층구조를 논하였다. 지식정보는 자료, 정보, 지식, 지혜의 계층구조를 가지며, 학술논문, 연구보고서, 고문헌등의 디지털 자원과 문화유산을 포함 지식콘텐츠로 표현된다. 문화콘텐츠는 역사학이나 민속학 등 인문학의 지식과 문화 자원들이 가진 잠재적, 원형적 가치에 창조성과 실용성을 가미하여 만들어낸 산출물이다. 이 과정에서 지식콘텐츠는 문화콘텐츠를 개발하고 공유 소통하여 부가가치를 창출하는데 중요한 역할을 한다. 지식콘텐츠의 구성과정은 자료-정보-지식-지혜로 이어지는 지식정보의 계층 구조를 기반으로 한다. 역사분야의 지식정보화 사업을 중심으로 문화유산으로부터 콘텐츠 개발 현황을 고찰하였다. 이를 통해 지식정보화와 문화콘텐츠 개발이 별개의 과정이 아니라 상호 협력하고 공생해야 하는 연속적인 과정임을 밝혔다. 이 결과로 문화유산이 지식정보로 정리되고 문화콘텐츠 창조에 적극적으로 활용되는 기반이 될 것으로 기대한다.

Keywords

References

  1. 김기덕, "자료의 힘과 역사적 상상력 : 역사학과 문화콘텐츠", 인문학과 문화콘텐츠, 2006.
  2. 김기덕, "정보화시대의 역사학: '영상역사학'을 제창한다", 역사교육, 제75호, 2000.
  3. 강동진, 지나간 경주 양동마을 이야기, 한국학술정보(주), 2006.
  4. 김현, "인문정보학에 관한 구상", 민족문화연구, 제35호, 2001.
  5. 심승구, "역사학과 CT 디지털시대 역사학의 소통과 전망", 글로벌 컨버전스 시대의 인문학과 제분과와 CT, 인문콘텐츠학회, 2007.
  6. 심승구, 문화재 활용을 위한 정책기반 조성연구, 문화전략연구소, 2006,
  7. 오병건, 강성중, 정보디자인 교과서, 안그라픽스, 2008.
  8. Nathan Shedroff, Experience Design, NewRiders-Publishing, 2001.
  9. 피터 모빌, 검색2.0, 한빛미디어, 2006.
  10. 한국국학진흥원 디지털국학실, 디지털국학총람, 한국국학진흥원, 2008.
  11. http://yetzip.culturecontent.com/
  12. 김상헌, "시맨틱 웹 시대의 인문콘텐츠", 인문콘텐츠, 제12호, 인문콘텐츠학회, 2008.
  13. 김나윤, "세계문화유산 양동마을의 문화콘텐츠 활용 방안연구", 한국외국어대학교 석사학위논문, 2011.