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The Sidedness Effects of Advertising Message: Moderating Effect of Self-Construal and Product Type

광고 메시지의 측면성 효과: -자아해석과 제품유형의 조절효과-

  • Received : 2011.11.28
  • Accepted : 2011.12.20
  • Published : 2011.12.28

Abstract

The purpose of this study is to examine sidedness effects of a Ad message and moderating roles of consumers' psychological characteristics such as self-construal. This study also examine moderating roles of product type in these direct effects. To test these research hypotheses, this study conducted experimental designs. Two hundred thirty-eight undergraduate students were assigned to one of the four experimental groups. Message type and product type were manipulated as between-subject factors. The data demonstrate that message types have a significant effect on both attitude toward Ad and acceptance intention. In addition, consumers' self-construal plays a significant moderating role between the message types and the dependent variables. Furthermore, product types also shows a moderating effect on the accpetance intention, yet not on the attitude toward Ad. The results of this study suggest various implications by indicating Ad message as an important factor which can enhance customers' positive responses but has been passed over by the previous research. We also indicated the limitations of this study, and suggested the future research directions.

제품에 대한 장점만 전달하는 일면 메시지는 소비자 구매행동에 영향을 주기 위해 과장하여 만들어 낸 것으로 부정적인 인지 반응이 형성될 수 있는 한편, 제품의 장단점을 함께 언급하는 양면 메시지는 광고메시지나 광고주에 대한 신뢰도에 긍정적인 영향을 미칠 가능성이 크다. 본 연구는 광고 메시지의 유형에 따른 광고태도와 수용의도의 차이를 밝히고, 나아가 소비자의 자아해석과 제품유형의 조절효과를 분석하는 데 그 목적이 있다. 실증분석 결과, 양면 메시지의 광고효과가 일면 메시지에 비해 상대적으로 높은 것으로 조사되었다. 나아가, 메시지 유형이 광고태도와 메시지 수용의도에 미치는 영향에서 소비자 자아해석의 조절효과는 유의한 것으로 나타났다. 하지만 제품유형의 조절효과는 메시지 수용의도에 대해서만 유의한 것으로 조사되었다. 본 연구의 결론에는 연구결과의 요약과 시사점, 그리고 한계점을 제시하였다.

Keywords

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