DOI QR코드

DOI QR Code

Usability of Augmented Reality Picture Book for Young Children

유아를 위한 증강현실 그림책에 대한 사용성 연구

  • 현은자 (성균관대 아동학과/ 인재개발학과) ;
  • 최경 (성균관대학교 생활과학연구소) ;
  • 연혜민 (성균관대학교 아동학과)
  • Received : 2011.09.01
  • Accepted : 2011.10.14
  • Published : 2011.12.28

Abstract

This study was conducted to evaluate the usability of augmented reality (AR) picture book for young children. The participants of this study were 17 five-year-olds attending to M kindergarten in Korea. The measurement of the usability was conducted by observation and interviews during and after children's AR picture book reading 1) usability test score such as task completed that is, reading the AR picturebook successfully, 2) children's behaviors in the process of reading the book, 3) children's response to the questions asking the level of satisfaction with the AR picture book. The result of study showed that most of children could read the AR successfully adjusting the distance and angle of AR picture book to web-camera's location. And children showed verbal and nonverbal expression such as surprise, joy, questions and frustration in reading the book. Children told that AR picture book is fun and easy to read. This study would provide the implications for the interface development and adult-child book reading of AR picture books.

본 연구는 유아용 증강현실 그림책의 사용성을 평가하기 위해 실시되었다. 사용성 평가를 위해 유치원 5세 학급의 유아 17명에게 증강 그림책을 읽게 하고 다음의 세 가지 측면에 대한 관찰과 인터뷰를 진행하였다; 1) 증강현실 그림책 읽기에서 유아의 실행정도, 2) 그림책을 읽는 과정에서 보이는 유아의 반응, 3) 증강 현실 그림책 읽기에 대한 유아의 만족도 연구 결과, 대부분의 유아들은 증강현실 그림책 읽기에서 웹캠과 그림책의 각도와 거리를 적절하게 조절하여 동영상 이미지를 떠오르게 할 수 있었고, 그림책 읽는 과정에서 유아들은 놀라움이나 기쁨을 표현하기, 질문하기, 실망과 좌절감을 표현하는 등의 언어적, 비언어적 행동을 보였다. 유아는 증강현실 그림책에 대한 흥미도와 난이도에 있어서 대체적으로 재미있고 쉽다는 반응을 보였다. 본 연구의 결과는 추후 개발될 증강현실 인터페이스의 개발과 성인-유아의 증강 그림책 읽기에 관한 시사점을 제공할 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 김영옥, "증강현실 기술이 접목된 그림책으로 보는 상상력의 진화", 인문콘텐츠, 제19권, pp.465-489, 2010.
  2. C. Marshall, "Reading and Interactivity in the Digital Library: Creating an Experience that Transcends Paper," Proceedings of CLIR/Kanazawa Institute of Technology Roundtable, 2005.
  3. 조재준, 조옥희, 윤길성, 이원형, "증강현실 기술을 통한 홀로그래픽 이미지", 한국컴퓨터게임 학회 논문지, 제17권, pp.111-118, 2009.
  4. J. McKenzie and D. Darnel, "The eyeMagic Book. A Report into Augmented Reality," New Zealand Centre for Children's Literature and Christchurch College of Education, pp.1-57, 2004.
  5. R. Grasset, A. Dunser, and M. Billinghurs, "The Design of a Mixed- Reality Book: Is It Still a Real Book?," Proceedings of IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality, pp.15-18, 2008.
  6. R. Grasset, A. Dunser, and M. Billinghurst, "Edutainment with a Mixed Reality Book: a VisuallyAugmented Illustrative Children's Book," Proceedings of International Conference on Advances in Computer Entertainment Technology, pp.3-5, 2008.
  7. A. Dunser and E. Hornecker, "Supporting Early Literacy with Augmented Books: Experiences with an Exploratory Study," Proceedings of German Society of Informatics Annual Conference, pp.1-5, 2007.
  8. A. Dunser, R. Grasset, H. Seichter, and M. Billinghurst, "Applying HCI Principles to AR Systems Design," Proceedings of Mixed Reality User Interfaces, pp.37-42, 2007.
  9. A, Dünser and E. Hornecker, "Lessons from an AR Book study," Proceedings of the 1st International Conference on Tangible and Embedded Interaction, pp.179-182, 2007.
  10. B. Shelton, "Augmented Reality and Education: Current Projects and the Potential for Classroom Learning," New Horizons for Learning, Vol.9, No.3, pp.1-5, 2002.
  11. T. Tullis and B. Albert, Measuring User Experience, Morgan Kaufmann, 2008.
  12. 장상현, 계보경 , "증강현실 콘텐츠의 교육적 적용", 한국콘텐츠학회지, 제5권, 제2호, pp.79-85, 2007.
  13. 정진명, "파워포인트 동화 활용 제시 방법이 유아의 주의집중과 컴퓨터 흥미도에 미치는 효과", 아동연구, 제15권, 제1호, pp.159-180, 2001.
  14. 픽토 스튜디오, "애코와 친구들", 상상스쿨, 2010.

Cited by

  1. A Study Analyzing Y Generation Users' Needs for Next Generation Digital Library Service vol.31, pp.3, 2014, https://doi.org/10.3743/KOSIM.2014.31.3.029
  2. A study to evaluate the digitization level of Korean libraries (part I) vol.34, pp.2, 2016, https://doi.org/10.1108/LHT-10-2015-0102